Orlen opublikował nowy cennik usługi Orlen Charge, który ma wejść w życie 22 listopada 2022 roku. Ceny ładowania dla samochodów elektrycznych wzrosły znacząco, bo o kilkadziesiąt procent, a dodatkowo wprowadzono nową stawkę dla stacji DC o mocy większej niż 125 kW.
Jakie będą nowe cenny Orlen Charge?
Otóż tanio nie będzie, ponieważ zaprezentowane przez Orlen stawki są znacznie wyższe od poprzednich. Z ostatniej publikacji dowiadujemy się także, że pojawiła się nowa kategoria związana ze stacjami DC, czyli „do 50 kW”, która sugeruje, że na najwolniejszych ładowarkach DC może dojść do obniżenia mocy.
Co więcej, nowy cennik rozróżnia ceny dla punktów DC „powyżej 50 kW” i „powyżej 125 kW”. Ta druga kategoria w cenniku jest pokłosiem planów montowania przez firmę Orlen ładowarek o mocy 175 kW. Pierwsza z nich pojawiła się już na autostradzie A1, dokładnie na MOP Machnacz Południe.
Jak przedstawia się cennik?
- Użycie AC będzie kosztowało teraz 1,61 zł za kWh. Jest to wzrost o 40 proc. względem poprzedniej ceny, czyli 1,22 zł.
- DC do 50 kW włącznie podrożało do 2,3 zł za kWh, co daje podwyżkę rzędu 35,3 proc., biorąc pod uwagę poprzednią kwotę, która wynosiła 1,7 zł.
- DC od 50 do 125 kW włącznie w nowym cenniku kosztować ma 2,47 zł za kWh, czyli o 21,1 proc. więcej niż do niedawna, kiedy widniała cena 2,04 zł.
- DC powyżej 125 kW to koszt 2,72 zł za kWh.
Proszę pamiętać, że są to stawki, które obejmują działanie Tarczy Antyinflacyjnej 2.0, która zmniejsza podatek VAT na sprzedaż energii elektrycznej z 23 proc. na 5 proc. Obowiązuje ona do końca 2022 roku. Koniec rządowego programu może spowodować dalsze wzrosty cen, które mogą znacząco wpłynąć na kieszenie i morale posiadaczy aut elektrycznych i być jednym z wielu bodźców do zaprzestania korzystania z własnego transportu.
Zresztą, Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen stwierdził ostatnio, że „w zrównoważonej przyszłości nie ma miejsca na prywatne samochody osobowe”. Ta wizja/konkluzja/ocena nastraja raczej pesymistycznie.
Będą też dodatkowe opłaty za postój
Orlen przewiduje również naliczenie dodatkowych opłat w przypadku dłuższego korzystania z infrastruktury Orlen Charge w godzinach 7.00 – 21.00. Po przekroczeniu 60 minut na stacjach, gdzie są oba typy ładowarek, czyli AC i DC, kierowca zapłaci za każdą kolejną minutę 0,34 zł. Jeżeli na stacji dostępne są wyłącznie złącza DC, czas wolny od opłaty karnej spada do 45 minut. Inaczej ma się sprawa w miejscach, gdzie znajdują się tylko huby AC, bo tam dodatkową cenę za postój przyjdzie uregulować dopiero po 600 minutach.
Orlen posiada obecnie ponad 300 stacji o mocy do 50 kW i 160 urządzeń o mocy 50-150 kW, a do 2030 roku planuje dysponować co najmniej 1000 stacji ładowania w Polsce, w tym o mocy 150-350 kW.