Pierwszy prototyp produkcyjny eVTOL firmy Joby Aviation z Kalifornii zjechał z taśmy produkcyjnej. Federalna Administracja Lotnictwa pozwoliła na rozpoczęcie lotów prototypem.
Powietrzne taksówki przyszłością transportu?
W dążeniach do zrównoważonego i coraz szybszego transportu posypanego coraz lepszymi bateriami niezwykle atrakcyjnym konceptem stają się powietrzne samochody i taksówki typu VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Pierwsze małe, jednoosobowe jednostki już są dostępne do zakupu, a niektóre firmy chwalą się, że ich pełnoprawne taksówki rozpoczną loty w ciągu kilku lat. Są jednak takie zespoły, których konstrukcje już lada moment oderwą się od ziemi, a jak wiadomo — kto pierwszy ten lepszy.
Pierwszy prototyp produkcyjny eVTOL firmy Joby Aviation zjechał z linii produkcyjnej, a Federalna Administracja Lotnictwa zezwoliła na rozpoczęcie testów w locie. Tym samym konstrukcja na szanse stać się pierwszym komercyjnym pojazdem pionowego startu tego typu dostarczonym klientowi.
Pilotażowa linia produkcyjna w Marina została utworzona przy pomocy Toyoty, największego zewnętrznego akcjonariusza Joby, w ramach inwestycji o wartości 400 milionów dolarów. Po raz pierwszy statki powietrzne pionowego startu będą produkowane na taką skalę, a Toyota wnosi do projektu swoją specjalistyczną wiedzę z zakresu masowej produkcji.
Elegancki eVTOL poleci lada moment
Model S4 to pięciomiejscowy elektryczny VTOL, który może startować i lądować pionowo za pomocą sześciu dużych śmigieł rozmieszczonych wzdłuż skrzydeł i ogona. Następnie przechodzi do wydajnego lotu przelotowego, przechylając wszystkie śmigła do przodu i może przelecieć ponad 240 km z prędkością 322 km/h.
Pierwszy prototyp jest przeznaczony dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, gdzie po dostarczeniu w 2024 roku do Bazy Sił Powietrznych Edwards, prawdopodobnie stanie się pierwszym eVTOL-em, jaki kiedykolwiek dostarczono klientowi.
Siły Powietrzne przekazały około 130 milionow dolarów na program rozwoju taksówki Agility Prime, który ma na celu przyspieszenie rozwoju tych futurystycznych samolotów, zarówno do potencjalnych zastosowań wojskowych jak i cywilnych.
Wyprodukowany zgodnie z systemem zarządzania jakością Toyoty prototyp wkrótce rozpocznie testy lotnicze. Trzymamy kciuki za pierwszą powietrzną taksówkę w historii.