Rozwój autonomicznego transportu, w ostatnich latach, znacząco przyspieszył. Pociąg, który będzie w stanie samodzielnie poruszać się po torach kolejowych, już wkrótce pomoże dwóm fińskim firmom w codziennej pracy.
Outokumpu, przedsiębiorstwo hutnicze z Tornio, oraz bardziej znana w Polsce firma Stora Enso, będą pierwszymi, które wykorzystają możliwości autonomicznych pociągów w Finlandii. Jeszcze pod koniec 2021 roku, lokomotywa niewymagająca obecności maszynisty, poprowadzi pierwsze składy towarowe.
Lekki pociąg, krótka trasa, niska prędkość
Jako że mówimy o lokomotywie zasilanej z baterii, jej możliwości nie mogą imponować. Z uwagi na bardzo niską, jak na lokomotywę, moc 100 kW, pociągnąć może skład o wadze do 300 ton. Autonomiczne przewozy towarowe będą odbywały się na trasie o długości maksymalnie 20 kilometrów, z prędkością maksymalną 20 kilometrów na godzinę.
Cóż, osiągi nie mogą imponować, należy jednak podejść do nich jako do dobrego prognostyku na dalszy rozwój podobnych rozwiązań.
Najnowszy system zarządzania ruchem i Sztuczna Inteligencja
Do prowadzenia ruchu tego autonomicznego pojazdu będzie wykorzystywany system ETCS, powszechnie stosowany na europejskich szlakach kolejowych. Nie będzie to jednak wariant używany w Polsce, a specyfikacja GoA4, o bardzo wysokim stopniu automatyzacji.
Odpowiednie urządzenia zainstalowano również w samej lokomotywie. Instalująca je firma VTT poinformowała, że zastosowano, między innymi, kamerę termowizyjną i radar. To jednak wciąż nie koniec innowacyjnych technologii, jakie zastosowano by móc prowadzić taki pociąg. Sami Finowie podkreślają, że udostępnienie ruchu autonomicznych pociągów na szerszą skalę, będzie wymagało skorzystania z możliwości Sztucznej Inteligencji.
Rozwój automatyzacji systemów kolejowych jest obecnie przedmiotem zainteresowania kilku krajów europejskich. Cały transport będzie wymagał rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, które są również podstawą projektu autonomicznego pociągu.
Janne Hauta, doradca Ministerstwa Transportu i Komunikacji
Ambitne plany zakładają, że autonomiczne pociągi mają wyjść z fazy testowej i rozpocząć regularne kursowanie w 2023 roku.