Polscy uczniowie znają się na AI. Spójrzcie tylko na te pomysły!

Polscy uczniowie znają się na AI. Spójrzcie tylko na te pomysły!

Właśnie poznaliśmy zwycięzców kolejnej edycji programu Intel AI for Youth, organizowanego przez firmę Intel we współpracy z Fundacją Orange i Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym.

Intel AI for Youth – o Sztucznej Inteligencji już od liceum

Program Intel AI for Youth jest przeznaczony dla uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności w zakresie najnowszych technologii, w szczególności AI, a także poznawać możliwości ich praktycznego wykorzystania. Organizowany jest w 15 krajach na całym świecie, w tym w Polsce. Co ciekawe, to właśnie Polska była pierwszym krajem w regionie, w którym uczniowie mogli wziąć udział w Intel AI for Youth.

Poza samym konkursem, w ramach którego uczniowie podjęli się opracowania koncepcji 26 autorskich projektów społecznych, 200 uczniów z Polski zostało przeszkolonych z metodyki Intel AI for Youth, a 19 nauczycieli zostało AI coachami.

Te projekty zdobyły największe uznanie

Spośród 26 projektów, dwa uzyskały nagrodę główną:

  • Mike The Glove, projekt stworzony przez uczniów z Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Wielkiego w Kole. Projekt prezentuje wizję ekosystemu narzędzi, który ułatwia osobom z niepełnosprawnościami wykonanie pewnych czynności poprzez ich automatyzację.
  • Biometria oparta o EKG, projekt stworzony przez ucznia z Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie. Projekt wykorzystuje sieci neuronowe w celu biometrycznej identyfikacji osoby na podstawie samego sygnału EKG.

Dodatkowo zdecydowano o wyróżnieniu trzech projektów:

  • Zmęczenie plagą dzisiejszego świata – detekcja oraz analiza użytkownika, projekt stworzony przez ucznia z Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Iłży. Projekt to detektor zmęczenia, który dzięki analizie danych ma na celu rozpoznanie tego, czy użytkownik zasnął.
  • BreedSelector – inteligentny dobór rasy psa na podstawie wywiadu, projekt stworzony przez uczniów z Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie. BreedSelector to aplikacja, która wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji, dobiera odpowiednią rasę psa do potrzeb i możliwości osoby poszukującej zwierzęcia. Dokonuje tego na podstawie udzielonych w ankiecie odpowiedzi, a także przesłanych zdjęć pupili.
  • Bike4Map, projekt stworzony przez uczniów z Zespołu Szkół Technicznych w Płocku oraz Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszko w Gostyninie. Bike4Map to aplikacja dla miłośników kolarstwa oraz turystki rowerowej, która przy współpracy ze stroną internetową wyszukuje trasy rowerowe o różnym poziomie trudności, stopniu przewyższeń, długości oraz typie nawierzchni w danej miejscowości w Polsce. Dodatkowo program znajduje przy trasach punkty serwisowe i zaleca odpowiedni rower.

Jesteśmy bardzo wdzięczni nauczycielom i uczniom za podjęcie dodatkowego wysiłku w dobie zdalnej edukacji, aby promować kompetencje przyszłości. Gratuluję młodzieży doskonałych projektów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, a nauczycielom odwagi w zdobywaniu nowych kompetencji.

Bartosz Ciepluch, Vice President, DPG Poland General Manager, Intel

Przyłączamy się do gratulacji i zachęcamy naszych czytelników do zapoznania się ze szczegółami zwycięskich projektów. Dostępne są na stronie internetowej konkursu.