Obrazek przedstawia logo PZU, które wprowadza nowe narzędzie typu sztuczna inteligencja

AI w PZU pomaga likwidatorom szkód

PZU jest właśnie na etapie wdrażania nowego narzędzia wyceny szkód, za które odpowiada sztuczna inteligencja. Już niedługo „Ai’systent Mobilnego Eksperta”, jak nazywa się wprowadzana technologia, będzie wspierał swoimi algorytmami około 400 mobilnych ekspertów, z których usług korzysta ubezpieczyciel. W jaki sposób ma działać to rozwiązanie?

Jak podaje portal cashless.pl, sztuczna inteligencja jest w stanie przygotować wstępną kalkulację naprawy uszkodzonego pojazdu a potrzebuje do tego jedynie zdjęć wykonanych przez specjalistę. Oczywiście taka kalkulacja będzie jeszcze wymagać korekty przez eksperta od wyceny szkód, jednak nie da się ukryć, że rozwiązanie może znacznie przyspieszyć jego pracę.

W ciągu roku, PZU obsługuje około 500 tys. szkód komunikacyjnych, a wspomnianych wcześniej 400 mobilnych ekspertów w 90% musi udać się w teren, żeby przeprowadzić kalkulację naprawy pojazdu. Tymczasem AI, o którym mowa potrafi rozpoznać około 70 części pojazdu oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia w trzy minuty. A kto odpowiada za stworzenie tego rozwiązania?

Nie tylko sztuczna inteligencja

Autorem „Ai’systenta” jest firma Audatex, która należy do większej grupy Solera. Solera Holdings, amerykańska firma z siedzibą w Teksasie, zajmuje się rozwijaniem technologii służących likwidacji szkód, a w jej portfolio poza rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji znajdują się m.in. dane kalkulacyjne, które PZU wykorzystuje do obsługi szkód w terenie. 

Warto wspomnieć, że grupa Solera udostępnia platformę AudaNet, która jest szczególnie popularna wśród ubezpieczycieli oraz warsztatów do wyceny napraw. Zawiera ona istotne informacje takie jak „normy czasowe robocizny określone przez producenta, cenniki od producentów samochodów czy też dostawców części zamiennych”.

Jak pisał kiedyś Tomek, sztuczna inteligencja rozwija się w tak wielu aspektach życia, że ciężko byłoby wymienić je wszystkie w jednym materiale. Podobnie podchodzi do AI PZU, które korzysta z niej już przy weryfikowaniu poprawności kosztorysów nadsyłanych przez warsztaty samochodowe. Sam jestem ciekaw w jakim zadaniu przyda się w przyszłości sztuczna inteligencja, bo przyda się na pewno.