Czteromiejscowa powietrzna taksówka Aska A5 dopuszczona do lotów

EVTOL Aska A5 (źródło: https://www.askafly.com/)

EVTOL Aska A5 (źródło: https://www.askafly.com/)

EVTOL Aska A5 wielkości sporego SUVa został dopuszczony do lotów przez Federalną Administrację Lotnictwa. Wyścig do funkcjonalnej, powietrznej taksówki trwa.

Wyścig po powietrzną taksówkę

Funkcjonalne, latające samochody to jedno z wielkich marzeń inżynierów, którego spełnienie jest już na wyciągnięcie ręki. Po niebie już śmigają pierwsze, funkcjonalne prototypy. Organizowane są już nawet zawody podniebnych ścigaczy. Jednak największe wyzwanie to stworzenie latających taksówek zdolnych do bezpiecznego transportu wielu osób. Podczas gdy niektóre firmy dopiero przymierzają się do produkcji i testów tego typu pojazdów, inne są już na daleko zaawansowanym etapie lotów testowych. W tej grupie jest też firma Aska i jej prototypowy eVTOL A5.

Aska A5 to eVTOL (pojazd pionowego startu) zdolny do startu zarówno z rozbiegu z pasa startowego, jak i z miejsca. Ma sześć dużych śmigieł, cztery z tyłu, dwa z przodu składane na czas przejazdu na miejsce startu. Podczas lotu dwa wewnętrzne tylne śmigła mogą przechylać się do przodu, umożliwiając poziomy ciąg w trybie przelotowym, gdy reszta śmigieł jest wyłączona, a ciężar samochodu jest podtrzymywany przez skrzydła. Samochodu, ponieważ pojazd może także poruszać się po ziemi z prędkością 105 km/h.

Taksówka eVTOL to realny projekt, nie mrzonki

Ponieważ eVTOLe mają wciąż problemy z zasięgiem, A5 ma zapasowy, benzynowy generator energii. Aska twierdzi, że maksymalny zasięg lotu wynosi 400 km przy prędkościach do 240 km/h. Wygląda na to, że pojazd jest wystarczająco bezpieczny. FAA (Federalna Administracja Lotnictwa) przyznała prototypowi Aska A5 nie tylko specjalny certyfikat zdatności do lotu, ale także certyfikat autoryzacji, dopuszczający go do startu w ograniczonych scenariuszach prób w locie.

W pierwszym kwartale 2023 roku osiągnęliśmy szereg technologicznych kamieni milowych; debiut pierwszego pełnowymiarowego działającego prototypu ASKA A5 w styczniu na targach CES, pomyślne przejście testów terenowych i prób jazdy oraz uzyskanie certyfikatu COA i specjalnego certyfikatu zdatności do lotu dla naszego prototypu przedprodukcyjnego. Dane, które zbieramy z testów w locie, pozwalają nam poczynić postępy w kierunku naszej certyfikacji typu. Zakończyliśmy już początkową fazę i zmierzamy w kierunku naszego kolejnego kamienia milowego, statusu G1.

Guy Kaplinsky, dyrektor generalny ASKA

Status G1 to pełna certyfikacja dopuszczająca pojazd do sprzedaży i użytkowania przez klientów firmy. EVTOL będzie kosztował 789000 dolarów. Firma twierdzi, że zebrała już zamówienia w przedsprzedaży o wartości 50 milionów dolarów, czyli na ponad 60 pojazdów.

Exit mobile version