Brytyjski start-up Robotiz3d opracował innowacyjnego robota zasilanego sztuczną inteligencją, który naprawi dziury i pęknięcia w nawierzchni drogowej. Maszyna jest autonomiczna, samodzielnie lokalizuje uszkodzenia i łata jezdnię.
Problematyczne uszkodzenia dróg zagrażające bezpieczeństwu
Rokrocznie w brytyjskich jezdniach łata się prawie dwa miliony dziur, jednak klimat, starzejąca się infrastruktura czy większa liczba pojazdów i uczestników dróg sprawiają, że problem narasta. Tradycyjnie stosowane metody nie są już skuteczne, a do tego wymagają ogromnych nakładów finansowych i siły roboczej, która wykona te pracochłonne zadania.
Rozwiązaniem może być maszyna opracowana przez start-up z Wielkiej Brytanii. Robotiz3d stworzył pojazd, który niebawem ma trafić na rynek. Jego technologia pozwoli na utrzymanie dróg w dobrym stanie, a proces ten ma być realizowany autonomicznie, bezpiecznie, a także o 70% szybciej w porównaniu do tradycyjnych metod. Dodatkowo, praca urządzenia emituje trzy razy mniej dwutlenku węgla, a wszystko to dzięki wysokiej wydajności oraz technologii opartej o zasilanie elektryczne.
Robot i sztuczna inteligencja załatają drogi
Zaawansowane urządzenie otrzymało dostęp do sztucznej inteligencji. Jej zadaniem jest wykrywanie i lokalizowanie miejsc w nawierzchni, które wymagają dokonania naprawy. Pojazd będzie poruszał się w sposób autonomiczny, oceniał stan drogi oraz przewidywał rozmiar usterki, a następnie dokonywał napraw poprzez uszczelnienie, jeszcze zanim uszkodzenia się powiększą.
Technologia wykorzystująca AI została opatentowana na Uniwersytecie w Liverpoolu. Pozwala ona na dokładne przeanalizowanie geometrii danego ubytku w nawierzchni oraz zapisania zmierzonych danych w systemie. Pomiary będą przesyłane do algorytmu sztucznej inteligencji, który umożliwi przewidywanie tworzenia się kolejnych pęknięć, co z kolei ułatwi proces planowania remontów władzom.
Na ten moment trwają testy autonomicznego robota zasilanego AI, aby z czasem technologia mogła zostać skomercjalizowana i rozpowszechniona.