samochody elektryczne
fot. Unsplash.com

Polski rynek samochodów elektrycznych rośnie jak na drożdżach

Po polskich drogach jeździ już ponad 20 tysięcy samochodów, które można naładować z gniazdka. To dopiero początek, bo tempo wzrostu wyraźnie przyspiesza!

Informacji na temat stanu polskiego rynku samochodów elektrycznych, dowiadujemy się z raportu przedstawionego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Najnowsze dane obejmują grudzień 2020 roku. Wszyscy entuzjaści elektryków, mogą im się przyglądać z uśmiechem na twarzy.

Pękło 20 tysięcy

Zgodnie z przedstawionymi danymi, w Polsce zarejestrowano już 20 181 samochodów elektrycznych. 9751 sztuk stanowiły samochody w pełni elektryczne, a 10 430 – hybrydy plug-in. Oznacza to, że na przestrzeni 2020 roku, zarejestrowano ponad dwa razy więcej samochodów elektrycznych, niż w roku 2019 (9996 pojazdów w 2020r., 4591 w roku 2019).

Jako, że pojazdy elektryczne to zupełnie nowy segment rynku, ich podstawowym źródłem jest krajowy rynek pierwotny. Na 20 181 zarejestrowanych aut, aż 14 543 (72%) kupiono w polskich salonach.

Japończycy na prowadzeniu

Na polski rynek, zdecydowanie najwięcej samochodów w pełni elektrycznych, wprowadza Nissan. Zarejestrowano już 2029 pojazdów tego producenta, z czego 1795 to najpopularniejszy model samochodu elektrycznego w Polsce – Nissan Leaf. Drugie miejsce, niezmiennie, zajmuje BMW, z 1568 sprzedanymi sztukami modelu i3. Za plecami BMW znajdziemy Renault (1005 samochodów, z czego 622 to Zoe).

Zaskoczyć może bardzo wysoka pozycja Tesli, która w dalszym ciągu nie zbudowała w Polsce ani jednego salonu. 944 pojazdy elektryczne, jeżdżące po polskich drogach, to dzieło firmy Elona Muska. 481 z nich to Model S.

Pierwszą piątkę zamyka Skoda z wynikiem 518 sztuk sprzedanych Citigo, z napędem w pełni elektrycznym.

BMW liderem hybryd plug-in

Na lokalnym rynku hybryd plug-in, również jest bardzo ciekawie, zwłaszcza, że zdominowały go marki premium. Pozycję lidera utrzymuje BMW (2704 zarejestrowanych pojazdów) z miażdżącą przewagą nad drugim Volvo (1261). Pierwszą piątkę uzupełnia Mitsubishi (960), Mercedes (959) i Kia (579).

Najpopularniejszą hybrydą plug-in w Polsce jest Mitsubishi Outlander (960 zarejestrowanych pojazdów). Na podium towarzyszą mu dwa auta z rodem z Bawarii: BMW Serii 3 (889) i Serii 5 (613). Świetnie sprzedaje się również Volvo XC90 (567) oraz Skoda Superb (500).

Fakt, że w 2020 roku zarejestrowano ponad dwa razy więcej aut elektrycznych, niż w 2019, mimo spowolnienia rynku wywołanego pandemią, może imponować. Wszystko wskazuje na to, że obecny rok będzie jeszcze lepszy.

Pełna treść raportu dostępna jest na stronie internetowej instytutu Samar.