Samsung, jeden z największych graczy na rynku technologicznym, postanowił tymczasowo ograniczyć dostęp swoim pracownikom do narzędzi sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT. Dlaczego? Czyżby roboty wzięły górę? Nie do końca.
Dlaczego to jest problemem?
Wszystko zaczęło się w momencie, gdy okazało się, że niektórzy pracownicy Samsunga zaczęli używać ChatGPT w sposób, który nie był do końca właściwy. Według doniesień, wrzucali do niego nawet poufne kody. Fakt, to narzędzie jest bardzo zaawansowanym chatbotem, który może generować odpowiedzi na pytania użytkowników – i nie tylko. Ale jeśli ktoś wrzuca do niego tajne dane firmowe, to robi się problem.
Samsung nie ma jeszcze swojego produktu generatywnej AI. ChatGPT został stworzony przez amerykańską firmę OpenAI, która ma wsparcie Microsoftu, a inne tego typu produkty to na przykład Bard autorstwa Google. Wprowadzanie poufnych danych firmy do narzędzi, które są własnością zagranicznych inwestorów, może doprowadzić do wycieku istotnych informacji.
Co z pracownikami?
Samsung poprosił pracowników, aby zachowywali ostrożność podczas korzystania z ChatGPT i innych produktów nawet poza pracą, zalecając, aby nie wprowadzać żadnych osobistych lub firmowych informacji. Przeprowadzono nawet firmową ankietę, w której 65% respondentów wyraziło obawy o bezpieczeństwo w czasie korzystania z usług AI.
Nie jest to odosobniony przypadek, gdyż Bank inwestycyjny JPMorgan również postanowił wprowadzić podobne ograniczenia wśród swoich pracowników. Amazon również wystosował ostrzeżenia, by nie wrzucać poufnych informacji, ani żadnych kodów, do ChatGPT.
Czy sztuczna inteligencja może być bezpieczna?
Tak, z całą pewnością, ma ona ogromny potencjał do stworzenia naprawdę niesamowitych rzeczy. Przykładowo, może pomagać inżynierom w generowaniu kodu komputerowego, przyspieszając ich pracę. Dlatego też, mimo wszystkich zagrożeń, Samsung nie zamyka drzwi dla sztucznej inteligencji.
Firma stara się znaleźć w tym wszystkim równowagę, chcąc wykorzystać potencjał AI, ale jednocześnie chronić swoje informacje i pracowników. Jest to niemałe wyzwanie, ale firma jest gotowa, je podjąć.