Rybnik, miasto, które słynęło z problemów z zanieczyszczeniem powietrza, dziś przoduje w ekologicznej transformacji. Tym razem zaskakuje, otwierając pierwszą na Śląsku stację tankowania wodorem, która jest drugą taką instalacją w Polsce. Przemiana ekologiczna nabiera tempa, a w tym mieście jest ona już niemal namacalna.
Śląskie miasto zmienia oblicze energetyki
W Rybniku powstała nowa wizja przyszłości, która ukazuje się m.in. pod postacią odpowiedzialności za środowisko naturalne. W jej ramach rozpoczęto realizację ambitnego projektu – Rybnickiego Okręgu Wodorowego. Prezydent Rybnika, Piotr Kuczera, z entuzjazmem mówi o przemianie, która nie jest już tylko marzeniem, lecz staje się rzeczywistością. Transformacja ta ma nie tylko zmienić obraz miasta w kontekście ekologicznym, ale także uczynić z niego ośrodek innowacyjnych technologii opartych na zielonej energii.
Marka NESO, będąca owocem współpracy Grupy Polsat Plus i ZE PAK, reprezentuje ideę stacji wodorowych. Nazwa, będąca akronimem hasła „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”, jest manifestem ekologicznego postępu. W Rybniku już 20 autobusów NesoBus może korzystać z możliwości tankowania na nowo otwartej stacji. Co więcej, stacja ta jest otwarta również dla indywidualnych użytkowników pojazdów na wodór.
Samowystarczalność energetyczna
Stacja tankowania w Rybniku to nie tylko punkt dystrybucji ekologicznego paliwa, ale także przykład nowoczesnego myślenia o energetyce. Zasilana jest bowiem energią pochodzącą z paneli fotowoltaicznych, a jej nadwyżki są magazynowane, co sprawia, że stacja jest w dużej mierze niezależna energetycznie.
Projekt NESO nie kończy się na Rybniku. Plany obejmują sześć miast, gdzie stacje tankowania wodorem mają stanowić podstawę nowoczesnego i zrównoważonego systemu transportowego. Budowa kolejnych już się rozpoczęła, a ich ukończenie planowane jest w najbliższych latach.
Wodór – ekologiczne paliwo przyszłości
Samochody napędzane wodorem nie emitują spalin, są ciche i niezwykle przyjazne dla środowiska. Co istotne, proces tankowania nie różni się zbytnio od tego, do którego przyzwyczailiśmy się na stacjach benzynowych, a czas napełnienia zbiornika jest porównywalny.
Pojazdy, podobnie jak elektryczne, wyposażone są w silnik elektryczny. Różnica tkwi w sposobie dostarczania energii – gaz, w ogniwie paliwowym, łączy się z tlenem z powietrza, produkując energię elektryczną na bieżąco. To technologia, która może radykalnie poprawić jakość powietrza w miastach, gdyż produktem spalania w ogniwach paliwowych jest jedynie woda.