Autonomiczny minibus (źródło: Blees)
Autonomiczny minibus (źródło: Blees)

Autonomiczny minibus testowany na katowickiej rolkostradzie

Firma Blees wypuściła autonomiczny minibus na trasę w katowickim Muchowcu. Pojazd jest testowany na rolkostradzie w Dolinie Trzech Stawów i, póki co, nie przewodzi pasażerów.

Blees wyruszył na testy w Katowicach

Autonomiczny minibus z Gliwic, wyprodukowany przez firmę Blees, nauczył się już katowickiej rolkostrady i wyruszył na testy. Pojazd nie zabierze jeszcze w podróż pasażerów, jednak już teraz można spotkać go w Dolnie Trzech Stawów, gdzie przemierza dwukilometrowy odcinek, rozpoczynający się na parkingu w Muchowcu.

Minibus, choć jest autonomiczny, na czas testów będzie kontrolowany przez operatora lokalnego. „Dodatkowy” kierowca będzie mógł więc zareagować – zahamować lub wykonać jakikolwiek inny manewr, jeśli wymagałaby tego zaistniała sytuacja.

Próby na trasie w Muchowcu już się rozpoczęły i będą trwały do 3 listopada br. Jak zapowiada firma, od 13 listopada do 31 grudnia 2023 roku pojazd będzie poruszał się na terenie kampusu przy ulicy Akademickiej w Gliwicach, gdzie pojawią się trzy przystanki.

Innowacyjny pojazd Blees, który tworzony był wraz z zespołem naukowców z Politechniki Śląskiej, mógłby w przyszłości stać się częścią komunikacji miejskiej, a także ekologiczną alternatywą dla samochodów, poruszającą się w konkretnych obszarze, rejonie, dzielnicy czy osiedla.

Autonomiczny minibus z zaawansowanym systemem bezpieczeństwa

Blees to pojazd elektryczny, który na jednym ładowaniu będzie mógł pokonać trasę o długości 200 kilometrów. Jest to możliwe dzięki akumulatorowi o pojemności 58 kWh. Autonomiczny minibus pozwoli na przewiezienie 15 pasażerów, a jego przemieszczanie się nie generuje hałasu.

Bus nie jest przystosowany do poruszania się na dowolnie wybranej trasie, pojazd uczy się konkretnej drogi i okolicy dzięki czujnikom laserowym i tworzonej mapie. Autonomiczny minibus został uzbrojony w liczne technologie, gwarantujące bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg. Blees został wyposażony w 7 LiDAR-ów, 11 kamer, 4 radary oraz 3 zaawansowane odbiorniki nawigacji satelitarnej, a także czujniki inercyjne.

Pojazd może prowadzić dwukierunkową komunikację pomiędzy pasażerami a zdalnym kierowcą. Dodatkowo, bus porusza się w sposób płynny, dostosowuje prędkość, sposób przyspieszania czy zwalniania w zależności od panujących warunków, gwarantując komfortowy przejazd podróżnym.