Minibus (źródło: Blees)
https://youtu.be/cVt2Bh8I3B8

Autonomiczny minibus z Gliwic w kwietniu ruszy na testy

Już w kwietniu ruszą testy minibusa gliwickiej firmy Blees. Pojazd ma być uzupełnieniem komunikacji miejskiej, jednak w ekologicznej i autonomicznej formie.

Ekologiczna forma uzupełnienia floty komunikacji miejskiej

O autonomicznych pojazdach jest coraz głośniej, jednak ten, stworzony przez polską firmę, ma być częścią ogólnodostępnej komunikacji miejskiej. Blees opracowało minibusa z elektrycznym napędem i silnikiem o mocy maksymalnej 150 kW, który już w przyszłym miesiącu ma być testowany. Minibus został wyposażony w akumulator o pojemności 58 kWh, dzięki czemu na jednym ładowaniu może pokonać nawet 200 km.

Minibus (źródło: Blees)
Minibus (źródło: Blees)

Ten autonomiczny pojazd ma jednocześnie pomieścić 15 osób, co w przyszłości mogłoby stanowić ekologiczne uzupełnienie floty komunikacji miejskiej. Minibus jest w pełni elektryczny i nie generuje żadnego hałasu, a ponadto jest wyposażony w aktywny system monitoringu, opartego na algorytmach, dzięki czemu niebezpieczne sytuacje i zachowania pasażerów mogą być szybko wykryte.

Systemy autonomii i bezpieczeństwa obecne w minibusie

Pojazd został wyposażony w zaawansowany system czujników, a wśród nich znajduje się 7 LiDAR-ów, 11 kamer, 4 radary, a także 3 odbiorniki do nawigacji satelitarnej (GNSS) oraz czujniki inercyjne, które umożliwiają zmierzenie sił oddziałujących na pojazd (IMU), co ułatwia nawigację w przypadku nagłego i chwilowego zaniku sygnału GPS. Dzięki tak pokaźnemu wyposażeniu autonomiczny minibus jest w stanie objąć obszar, znajdujący się wokół pojazdu, a także w łatwy sposób zorientować się w terenie i sytuacji.

Minibus (źródło: Blees)
Minibus (źródło: Blees)

Pojazd jest w stanie tworzyć mapy o wysokiej rozdzielczości, które powstają nie tylko w oparciu o zawarte w systemie czujniki, gdyż wzbogacane są o informacje na temat przystanków czy ustalonych stref. Autonomiczny system, który plasuje się na czwartym poziomie w ruchu miejskim (SAE), zapewnia również płynną jazdę, dostosowując na bieżąco prędkość, przyspieszanie i zwalnianie, a także siłę odśrodkową, co znacząco wpływa na komfort pasażerów.

Minibus otrzymał również dostęp do dwukierunkowej komunikacji, dzięki czemu pasażerowie mogą kontaktować się ze zdalnym kierowcą. W pojeździe ulokowano fotele wyposażone w pasy bezpieczeństwa, a także zapewniono miejsce na wózek oraz drzwi awaryjne. Przewidziano również ekrany i głośniki, dzięki którym pasażerowie są na bieżąco informowani o trasie.

Zdalny kierowca jednocześnie będzie monitorował maksymalnie 10 pojazdów i w razie potrzeby przejmie nad ich prowadzeniem kontrolę.