Powstał samochód elektryczny zasilany akumulatorem sodowo-jonowym
Źródło: JAC Hua Xianzi

Powstał samochód elektryczny zasilany akumulatorem sodowo-jonowym

W Chinach zaprezentowano pierwszy na świecie samochód elektryczny wyposażony w akumulator sodowo-jonowy. Nazywa się Hua Xianzi, a za jego produkcję odpowiada spółka Joint Venture, którą tworzą koncerny Jac Motors oraz Volkswagen.

Hua Xianzi to stary samochód z całkiem nowym ogniwem

Hua Xianzi to mały, miejski samochód elektryczny, który bazuje na konstrukcji modelu JAC Sehol E10X, ale w odróżnieniu od pierwowzoru ma inny typ ogniwa. Zastosowano w nim akumulator sodowo-jonowy zamiast litowo-jonowego. Tego rodzaju bateria jest zdecydowanie tańsza w produkcji, gdyż pierwiastek, jakim jest sód, występuje w naturze wieleset razy częściej od litu. Można go znaleźć nawet w soli kuchennej. Według dyrektora generalnego firmy Hina Battery, ogniwa sodowo-jonowe są od 30 procent do 40 procent tańsze w produkcji niż ogniwa litowo-jonowe.

Na tym lista plusów się nie kończy, gdyż akumulator wykonany w tej technologii ładuje się nieco szybciej, jest odporny na niskie temperatury, a dodatkowo mniej podatny na przegrzanie, co w konsekwencji czyni go bezpieczniejszym. Aspekt, który wymaga dalszych prac, to przede wszystkim wytrzymałość ogniw Na-ion. Obecnie są one bardziej podatne na degradację niż popularne litowo-jonowe.

Przyszłość pojazdów elektrycznych wygląda obiecująco wraz z wprowadzeniem bardziej przystępnej cenowo i zrównoważonej technologii akumulatorów. W miarę rozwoju nowej technologii akumulatorów ceny pojazdów elektrycznych staną się bardziej konkurencyjne, dając większej liczbie nabywców samochodów dostęp do nowych pojazdów napędzanych energią.

– argumentuje wdrożenie baterii sodowo-jonowych Karl-Heinz Göbel , dyrektor generalny JAC Motors.

Czy ta technologia to krok w przyszłość? Z jednej strony tak, bo pozwoli tworzyć tańsze w zakupie oraz eksploatacji pojazdy EV. Z drugiej jednak jest jeszcze kilka rzeczy, które wymagają dalszego rozwoju.

Powstał samochód elektryczny zasilany akumulatorem sodowo-jonowym
Źródło: JAC Hua Xianzi

Małe miejskie auto z zasięgiem 250 kilometrów

Omawiany samochód jest pięciodrzwiowy i oferuje 250 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu akumulatora. Bateria ma gęstość 140 Wh/kg i pojemności 25 kWh, a jej producentem jest firma HiNa Battery Technologies z Liyang. Jeżeli chodzi o szybkość ładowania, to powinna ona obsługiwać moc 75-100 kW

HiNa Battery Technologies rozwijała tę technologię przez ostatnią dekadę i planuje rozszerzyć swoją ofertę na inne platformy EV, takie jak autobusy, ciężarówki i skutery, a także stworzyć domowe systemy magazynowania energii oparte na ogniwach sodowo-jonowych.

Hua Xianzi wykorzystuje design znanego już auta JAC Sehol E10X

Cena Hua Xianzi nie została jeszcze ujawniona, ale można snuć domysły, że nie będzie ona znacząco odbiegać do ceny funkcjonującego już na rynku modelu Sehol E10X. Ten dostępny jest w siedmiu wersjach, gdzie najtańsza z nich kosztuje 46900 RMB, czyli – w przybliżeniu – 30500 złotych, a najdroższa osiąga 76400 RMB, co daje prawie 50000 złotych.