Masowiec zasilany wiatrem zawinął do Polski (źródło: Port Gdynia)
Masowiec zasilany wiatrem zawinął do Polski (źródło: Port Gdynia)

Masowiec zasilany wiatrem wpłynął do Portu Gdynia

Do Portu Gdynia dotarł masowiec częściowo zasilany wiatrem. Kontenerowiec osiąga prawie 230 metrów długości i jest pierwszym tego typu rozwiązaniem, który dotarł do polskiej lokalizacji. Czy to kolejny sposób dążenia do dekarbonizacji transportu?

Wyjątkowy kontenerowiec w Porcie Gdynia

Rozwój ekologicznych środków transportu nie dotyczy tylko poruszających się po drogach pojazdów, które coraz częściej zasilane są energią elektryczną czy wodorem. Wśród sposobów przemieszczania się oraz przewożenia towarów istotną rolę odbywają też kontenerowce. Od lat tworzone są wynalazki oraz innowacyjne technologie, dzięki którym możliwe byłoby m. in. ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Jedną z metod na przemieszczanie się ogromnych i ciężkich statków po wodzie jest wykorzystanie energii wiatru. Właśnie taką technologię poruszania się wykorzystuje kontenerowiec MV PYXIS OCEAN, którym można zachwycać się w Porcie Gdynia.

Masowiec ma prawie 230 metrów długości i częściowo zasilany jest siłą wiatru w technologii WindWings. Pojazd wyposażony został w dwa ogromne żagle o 37,5 metra długości. Są składane niczym skrzydła, a wykonano je z materiałów, takich jak stal oraz kompozyt. Rozwiązanie to pozwala na zredukowanie nawet 30% paliwa i, choć jest to zależne od warunków, które panują na morzu, jest w stanie znacząco ograniczyć emisję zanieczyszczeń do powietrza.

Masowiec, który rozpocznie rewolucję w transporcie

Właścicielem innowacyjnego statku PYXIS OCEAN jest Mitsubishi Corporation, a za opracowanie kontenerowca odpowiedzialne są firmy, takie jak Cargill, BAR Technologies oraz Yara Marine. Mają w planach zbudowanie, w ciągu najbliższych czterech lat, kolejnych setek skrzydeł, które staną się źródłem oszczędności paliwa i środowiska.

Port Gdynia z kolei jest jednym z największych portów zlokalizowanych w rejonie Bałtyku, stanowiąc jednocześnie istotny węzeł transportowy, należący do Transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Zadaniem tego unijnego programu jest rozpowszechnianie alternatywnych rozwiązań dla transportu, poszukiwanie rozwiązań redukujących emisję lub całkowicie ją eliminujących.

Port Gdynia dąży do tego, aby stać się przyjaznym dla środowiska, a masowiec, o którym mowa, jest na to jednym z dowodów. W gdyńskim porcie wprowadzono też rozwiązania, takie jak nowoczesny system zarządzania odpadami, zabezpieczenia akwenów portowych przez rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń, wprowadzenie odnawialnych źródeł energii czy też poszerzony monitoring hałasu i zanieczyszczeń.