Firma Intramotev istnieje zaledwie od 3 lat, a już zdążyła opracować kilka ekologicznych rozwiązań, które mogą sprawić, że transport kolejowy będzie zeroemisyjny. Co może jeszcze bardziej zachwycać, częścią innowacyjnych pojazdów można sterować przy użyciu telefonu.
Kolej potrzebuje zmian
Transport potrzebuje szybkich zmian i nowych technologii, które będą wprowadzały do powietrza mniejsze ilości gazów cieplarnianych. Choć pojazdy na kołach są już coraz bardziej ekologiczne, dzięki wykorzystaniu napędów elektrycznych czy wodorowych, to zmian oczekuje się również od transportu kolejowego.
Przez ostatnie trzy lata firma Intramotev opracowała innowacyjne i wyjątkowe na skalę światową rozwiązania, wśród których znalazł się wagon elektryczny TugVolt o ciekawych właściwościach. Jego napęd opiera się o elektryczność, jednak może być również odłączony od grupy wagonów i w sposób niezależny przemieszczać się w dalsze trasy na zasilaniu akumulatorowym.
Poza TugVoltem spod skrzydeł tego przedsiębiorstwa wyfrunął także wagon ReVolt. Zaimplementowana w nim technologia pozwala na odzyskanie i wykorzystanie energii odpadowej przez zastosowanie hamowania regeneracyjnego, dzięki czemu lokomotywa pociągu jest w stanie zużyć mniejszą ilość oleju napędowego. Jak zaznacza dyrektor generalny firmy Intramotev, opracowane rozwiązania są gotowe do wdrożenia na tory.
Ekologiczny wagon elektryczny, który pojawi się jeszcze w tym roku
Intramotev otrzymała wsparcie w postaci grantu o wartości 200 tysięcy dolarów. Dotacja napłynęła od stanu Michigan, gdzie planuje się wdrożyć trzy wagony elektryczne o napędzie akumulatorowym. Dzięki otrzymanym funduszom, wagon elektryczny TugVolt ma zostać jeszcze bardziej ulepszony i z czasem zamontowany w już użytkowanych pojazdach.
Na koniec tego roku planowane jest uruchomienie trzech samobieżnych wagonów typu TugVolt. Ich wdrożenie ma nastąpić w pobliżu kopalni wydobywczych, zlokalizowanych na półwyspie stanu Michigan.
Również firma Pesa, działająca w Polsce, skupia się na wdrażaniu ekologicznych technologii do transportu kolejowego. Już pod koniec zeszłego roku poinformowano o sprzedaży kilkunastu lokomotyw hybrydowych przez spółkę PKP Intercity, a wśród pojazdów znalazły się również wodorowe i elektryczne, wyposażone w agregat.