Amerykańskie przedsiębiorstwo Hewlett-Packard zaprezentowało swoje nowe produkty, korzystające z dobrodziejstw xR (Extended Reality). To właśnie tak, według firmy, może wyglądać przyszłość.
Nauka i praca przez VR? To możliwe
O ile jeszcze parę lat temu, większość uznałaby to za kompletną abstrakcję, o tyle szczęśliwie miniony już rok 2020 pokazał, że mogą się grubo mylić. To właśnie wtedy większość szkół, a nawet zakładów pracy przemodelowało swój model działania, wysyłając uczniów czy pracowników na działanie zdalne.
Efekty tego mogą (ale nie muszą) okazać się opłakane, ponieważ wydajność pracy gwałtownie spadła. Brak dostępu do odpowiednich technologii czy problemy komunikacyjne sprawiają, że uczniowie rozwijają się znacznie wolniej, a firmy są w stanie wykonać znacznie mniej zadań.
Właśnie dlatego istnieje silna potrzeba przygotowania nowych rozwiązań, które mogłyby sprostać takim sytuacjom w przyszłości, a może nawet i teraźniejszości. Firma HP, podczas internetowego pokazu, zaprezentowała swoje propozycje na takie okoliczności.
Nowe gogle VR oraz oprogramowanie od HP
Hewlett-Packard chce pokazać, że rozumie potrzeby współczesnego rynku i pokazuje nowe rozwiązania z dziedziny xR (Extented Reality). Podczas spotkania mieliśmy okazję poznać nowe gogle HP VR Reverb G2 oraz oprogramowanie HP Omnicept Edition i HP Omnicept Solution, a także jedne z najbardziej zaawansowanych gogli HP Reverb G2 Omnicept Edition VR.
Spotkanie zostało przeprowadzone przez Joannę Popper i Cecile Tezenas du Montce, główne osoby odpowiedzialne za rozwój technologii wirtualnych w HP. To właśnie dzięki nim poznaliśmy nowe możliwości, jakie niosą ze sobą produkty amerykańskiej firmy.
Wdrażanie i rozwój VR w 2020 r. faktycznie nabrały tempa, a wszystko to dzięki większemu zainteresowaniu firm nowymi możliwościami nawiązywania kontaktu ze współpracownikami oraz użytkownikami online. Gracze natomiast wciąż oczekują gier pozwalających im na pełne zanurzenie się w świecie wypełnionym detalami.
Joanna Proper, szefowa działu VR w Hewlett-Packard
Według nich, „VR całkowicie zmienił podejście firm do technologii, zasobów ludzkich, konsumentów jak i partnerów. Jednak tak naprawdę to 2020 rok radykalnie przekształcił sposób działania tych organizacji, a zapotrzebowanie na zaawansowane możliwości VR i związane z nimi aplikacje, stało się w wyraźny sposób kluczowe dla dalszego rozwoju biznesu”.
Właśnie dlatego na rynku pojawią się nowe gogle VR, nazwane HP Reverb G2 Omnicept Edition VR. Zostały wyposażone w sensory śledzące ruchy gałek ocznych, puls, rozszerzenie źrenic i ruchy twarzy. Dzięki temu możliwe jest niemal idealne odwzorowanie reakcji fizjologicznych ludzkiego organizmu, a tym samym możliwość nawiązania lepszego kontaktu z odbiorcą, który znajduje się nawet na drugim końcu świata.
Zostały one połączone z HP Omnicept SDK, które przetwarzają dane otrzymane z gogli poprzez uczenie maszynowe, a następnie wysyła informację zwrotną o tym, jak dużą presję na mózg użytkownika wywiera korzystanie z urządzenia VR w trakcie sesji. Dzięki ww. rozwiązaniom możliwe będzie usprawnienie procesów twórczych, takich jak właśnie nauka oraz praca.
Na pokazie pojawiły się także drugie gogle, jednak skierowane już typowo dla graczy. HP Reverb G2 VR, bo o nich mowa, powstały przy współpracy z firmami Microsoft oraz Valve. Według Propper, mają one zmienić postrzeganie tego, jak odbieramy gry i wprowadzić odczucia na jeszcze wyższy poziom. Razem z nią na scenie pojawił się Steve Walton, założyciel kanału Youtube VR Flight Sim Guy, który na żywo ocenił działanie nowego produktu HP:
Jakość grafiki w goglach G2 jest niesamowita. Co więcej, Twoje oczy mogą cieszyć się tymi goglami przez długi czas. Raz spędziłem w nich 6 godzin – są tak wygodne. Hewlett-Packard wyznacza nowe standardy rozdzielczości, które muszą stać się teraz powszechne. Konkurenci powinni brać przykład.
Więcej informacji o HP Reverb G2 VR możecie znaleźć na stronie internetowej producenta.
HP Omnicept Solution jako platforma dla twórców
Na pokazie mogliśmy także zobaczyć możliwości rozwiązania, jakim był HP Omnicept Solution. Łączy ono gogle VR i zorientowany na developerów SDK (software development kit) w jedną platformę, zaprojektowaną tak by umożliwić bardziej „ludzki” i osobisty kontakt z technologią.
Jednym z prelegentów na wydarzeniu był szef firmy Mimbus. Jako jedna z pierwszych wdrożyła ona metody pracy na odległość poprzez rozwiązania od HP. Swoje doświadczenia płynące z takiego modelu pracy skwitował tak:
Współpraca z Hewlett-Packard umożliwiła firmie Mimbus przeprowadzenie rewolucji w branży szkoleń na korzyść przedsiębiorstw i pracowników – powiedział Laurent Da Dalto, CEO Mimbus. Dzięki zintegrowaniu gogli HP Reverb G2 Omnicept Edition i SDK z naszymi narzędziami udało nam się stworzyć bardziej responsywny i „skrojony na miarę” system szkoleń, który uwzględnia funkcje poznawcze każdego z uczestników. W przeciągu roku planujemy stworzyć model treningowy bazujący na nauczaniu hybrydowym opartym na xR, który nie powstałby bez HP Omnicept Solution.
Wszystkie wyżej omawiane rozwiązania trafią bądź trafiły już na określone rynki. Rozwiązania firmy HP z pewnością zmienią sposób, w jaki postrzegamy wirtualną rzeczywistość, a także pomogą w tych trudnych dla wszystkich czasach.