Naukowcy z Instytutu Technologii w Massachusetts opracowali system umożliwiający antropomorficznemu chwytakowi na sprawne manipulowanie przedmiotami. Mechaniczna dłoń, choć jeszcze niedoskonała i na razie tylko w formie symulacji, już robi duże wrażenie.
Duży krok w rozwoju robotycznej dłoni
Robotyzacja ogarnia świat, a wyczyny takich firm, jak Boston Dynamics, każą zastanowić się, czy nie czeka nas czasem przyszłość rodem z Terminatora. Na razie jednak na drodze rozwoju robotyki wciąż stoi sporo przeszkód, a jedną z nich jest zręczność. Pod tym względem roczne dziecko jest w stanie szybciej i sprawniej manipulować przedmiotami niż najlepsze roboty, ale najnowsze osiągnięcie naukowców z Massachusetts to ogromny krok na drodze do zniwelowania tych różnic.
Specjaliści z Laboratorium Nauk Komputerowych i Sztucznej Inteligencji (CSAIL), chcąc zreplikować niesamowite zdolności manipulacyjne ludzkiej dłoni, stworzyli system sterujący dla syntetycznej ręki, pozwalający na manipulowanie tysiącami różnego rodzaju obiektów – klockami, puszkami, zabawkami czy owocami.
Wszystko to dzięki zastosowaniu algorytmu sztucznej inteligencji, który steruje chwytakiem i dostosowuje jego mechaniczne mięśnie i palce do kształtu przedmiotu bez wcześniejszego przeskanowania jego formy.
Choć na chwilę obecną jest to w pełni symulacja komputerowa, naukowcy są optymistyczni względem przenosin do fizycznego chwytaka. Podobne zabiegi już miały miejsce w branży robotycznej.
Świetlana przyszłość dla mechanicznych chwytaków
Jeżeli naukowcom uda się przełożyć symulację na fizyczny chwytak, będzie to niesamowita zaleta, przydatna przede wszystkim w przemyśle i logistyce. Zastosowanie tego systemu w robotach produkcyjnych oraz pakujących pozwoliłoby na szybsze umieszczanie produktów w gniazdach montażowych, sprawniejszą obsługę narzędzi, szybsze przezbrojenie i wiele, wiele więcej.
Na razie jednak naukowców czeka jeszcze dużo pracy – robotyczna ręka nie radzi sobie jeszcze zbyt dobrze z manipulacją codziennymi narzędziami, takimi jak łyżeczka, śrubokręt czy nożyczki. Jednym z najważniejszych celów naukowców w przyszłości będzie więc stworzenie programu treningowego dla AI, opartego o zróżnicowane kształty.