Najnowsze Mercedesy są już gotowe na jazdę autonomiczną 3. poziomu, ale to dopiero początek drogi do wprowadzenia samochodu, który będzie w stanie poruszać się bez kierownicy. Niewykluczone, że pomoże tutaj współpraca z firmą Luminar Technologies.
Można puścić kierownicę, ale…
Mercedes, podobnie jak większość konkurencyjnych producentów samochodów, w swoich modelach oferuje przede wszystkim 2. poziom autonomicznej jazdy. Zapewnia on m.in. funkcję zachowania bezpiecznej odległości od innych uczestników ruchu, a także funkcję trzymania się w pasie ruchu. Trzeba przyznać, że działa to naprawdę dobrze i może odczuwalnie zwiększyć komfort poruszania się autostradami czy w korkach w mieście.
Co więcej, niemieckiej firmie ostatnio udało się spełnić surowe wymogi prawne normy UN-R157 dla systemu jazdy zautomatyzowanej na poziomie 3. Oznacza to, że możliwa jest jazda bez trzymania kierownicy, ale należy tutaj pamiętać o ograniczeniach. Po pierwsze, rozwiązanie obecnie znajdziemy tylko w najnowszej klasie S i modelu EQS. Po drugie, dostępne jest wyłącznie na wybranych odcinkach niemieckich autostrad. Po trzecie, działa tylko do określonej prędkości.
Oczywiście możliwości klasy S czy EQS, mimo iż potrafią zrobić wrażenie, to nie jest ostatnie słowo Mercedesa. Firma planuje dalej rozwijać funkcje związane z autonomiczną jazdą, aby docelowo osiągnąć możliwość poruszania się bez angażowania kierowcy.
Technologia Luminar trafi do przyszłych samochodów
Jak informuje The Verge, Mercedes nabył łącznie 1,5 mln akcji Luminara za około 20 mln dolarów. Mimo iż podane przed chwilą liczby mogą brzmieć imponująco, to należy zaznaczyć, że niemiecki koncern stał się właścicielem mniej niż 1% firmy.
To jednak nie zakup akcji jest najważniejszą informacją dla potencjalnych właścicieli przyszłych modeli Mercedesa. Dowiedzieliśmy się, że w planach jest zintegrowanie lidarów Luminar z samochodami, co ma zapewnić wyższy poziom autonomicznej jazdy, a w początkowej fazie najpewniej wyższą skuteczność działania już obecnych systemów.
Niemcy niestety nie pochwalili się wieloma ważnymi szczegółami. Przykładowo harmonogram planowanych prac nie został udostępniony, więc nie wiemy kiedy należy spodziewać się technologii Luminar w samochodach z „gwiazdą na masce”.
Warto dodać, że Luminar wyrasta na jednego z czołowych dostawców technologii związanych z autonomiczną jazdą. Z lidarów tej firmy korzysta lub niebawem zacznie m.in. Volvo, Audi czy Toyota.