Od lat, wiele firm transportowych pokazuje, że przyszłość dostarczania paczek to drony. W 2021 roku odbyły się testy, które miały pokazać, czy system działa. Dzięki temu pierwsze małe paczki trafiły do klientów. Teraz jednak rozpoczęto pracę nad systemem, który pozwoli dostarczać te większe.
Przyszłość transportu towarowego to drony. Potrzeba usług kurierskich w społeczeństwie wciąż rośnie, a coraz bardziej zurbanizowane obszary utrudniają pracę klasycznym kierowcom. Właśnie dlatego coraz więcej firm zwraca uwagę na konstrukcje, w których stosuje się bezzałogowe systemy eVTOL.
Nowoczesny dron towarowy, nad którym pracuje CycloTech, umożliwi dostarczanie klientom paczek o masie do 45 kilogramów. Zademonstrowany ostatnio prototyp ma mieć zasięg około 40 kilometrów. W eVTOL-u zastosowano specjalną konstrukcję sześciowirnikową i nowoczesny system stabilizacji lotu, który pozwoli konstrukcji wylądować na wysokości nawet 5 metrów, przy wietrze bocznym dochodzącym do 65 km/h. Na razie dron został zaprezentowany jako koncept, jednak jego zintensyfikowane testy mogą pozwolić na szybki rozwój.
Najważniejsze założenia konstrukcji
Twórcy z CycloTech nie kryją, że kluczem do pracy nad nową konstrukcją było stworzenie drona, który pozwoli na bardzo precyzyjne loty w ograniczonych przestrzeniach. Dodatkowo musi mieć ona duży udźwig, by móc wypełniać swoje zadania transportowe, co z kolei tworzy problemy związane z podatnością na trudne warunki pogodowe. Zniwelowanie tych ostatnich było jednym z największych wyzwań, jednak wstępne wyniki napawają optymizmem.
Innym założeniem jest stworzenie konstrukcji, która będzie sprawnie poruszać się na większych wysokościach. Konstruktorzy liczą, że dron będzie w stanie poruszać się na wysokości około 1500 metrów i rozwinąć tam prędkość 130 km/h.
Pomóc w tym mają specjalnie zaprojektowane wirniki, które działają na tej samej zasadzie, co śmigła Voith Schneider, które od lat gwarantują zwinność i zwrotność w innych konstrukcjach. Projekt jest efektem pracy międzynarodowej, za sprawą współpracy austriackiej firmy CycloTech GmbH i japońskiej Yamato Holdings Co. Ltd, dzięki czemu może powstać wiele rozwiązań, które w pewnych kulturach tworzenia nie byłyby analizowane.
Kiedy zobaczymy drony transportowe?
Dron do najmniejszych nie należy, ponieważ utworzenie platformy umożliwiającej takie obciążenie wyklucza taką możliwość. Prototyp ma wymiary 2,7 x 2,5 metra, co pozwoli również na zastosowanie lepszych ogniw zasilania, co korzystnie przełoży się na zasięg. Na ten moment nie wiadomo kiedy eVTOL wzbije się w powietrze ani jaka będzie jego cena.
Pierwszy lot demonstracyjny, wykonany w specjalnych tunelach aerodynamicznych, odbył się w sierpniu 2021 roku. Od tamtej pory drona poddano wielu ulepszeniom oraz zaimplementowano specjalny system modułowego oddzielnie kapsuły transportowej, co pozwoli na wydajniejsze dostarczenie paczki, jak i jej sprawniejsze załadowanie w bazie.