Samolot wyposażony w AeroShark (Źródło:lufthansa-technik.com)
Samolot wyposażony w AeroShark (Źródło:lufthansa-technik.com)

Samolot z syntetyczną skórą rekina zaoszczędzi 400 ton paliwa rocznie

Lufthansa Technik po serii testów uzyskała pozwolenie od Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego na pokrywanie Boeingów innowacyjną żebrowaną folią, znacząco zmniejszającą opór powietrza i pozwalającą zaoszczędzić nawet 400 ton paliwa lotniczego rocznie.

Niekończące się usprawnienia w lotnictwie

Gdy latające samochody niezdarnie podrywają się do lotu, branża lotnicza pędzi coraz szybciej i dalej w stronę bardziej efektywnych i ekologicznych rozwiązań. Okazuje się jednak, że nadal bardzo skuteczne rozwiązania możemy podpatrzeć… w przyrodzie. Tym razem bionika pomogła naukowcom z Lufthansa Technik przenieść właściwości rekiniej skóry prosto w przestworza.

Samolot pokryty żebrowaną folią AeroShark jest w stanie zaoszczędzić nawet 400 ton paliwa lotnicze rocznie, i ograniczyć emisję CO2 o 1200 ton rocznie. Lufthansa pochwaliła się nową technologią już w zeszłym roku, ale pierwszy samolot pokryty tym materiałem wzniósł się w przestworza dopiero kilka miesięcy temu. Po serii testów Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wydała zgodę na pokrycie folią każdego Boeinga 777-300ER i 777F.

Samolot obklejany AeroShark (Źródło:lufthansa-technik.com)
Samolot obklejany AeroShark (Źródło:lufthansa-technik.com)

Podwodna inspiracja – kolejny krok do zrównoważonego rozwoju

Projekt AeroShark czerpie swoją inspirację ze skóry rekina, której wyjątkowe, opływowe właściwości znalazły zastosowanie w optymalizacji aerodynamiki samolotów. Materiał zbudowany jest z żeber, które mierzą 50 mikrometrów każde, a dzięki osadzeniu w specjalnej folii, możliwy jest prosty montaż na elementach kadłuba i skrzydłach.

Według CEO Lufthasa Technik, pomyślne przejście testów i aplikacja AeroShark w Boeingach 777 to jedynie kolejny krok w dalszym rozwoju projektu.

Możemy teraz wspierać naszych klientów w uczynieniu całych flot bardziej przyjaznych dla klimatu. Ponadto zamierzamy rozwijać tę technologię, by zastosować ją w kolejnych typach samolotów. Jesteśmy jedyną firmą MRO na świecie, która oferuje takie rozwiązania zmniejszające zużycie paliwa i emisję CO2 dla samolotów komercyjnych. Jesteśmy z tego naturalnie bardzo dumni.

Soeren Stark, CEO Lufthansa Technik

Docelowo każdy samolot Lufthansa Cargo i Swiss International Air Lines ma zostać wyposażony w folię AeroShark.