Grupa ABB wygrała przetarg o wartości 170 milionów dolarów. Urządzenia z serii Bordline zostaną zamontowane w ponad 300 pociągach.
Stadler Rail Valencia, jeden z oddziałów Stadler Rail, zajmujący się produkcją pojazdów szynowych, podpisał kontrakt z ABB (znanych między innymi z systemu ABB Ability) na dostarczenie ponad 300 sztuk systemów trakcyjnych do swoich maszyn. Systemy będą napędzać głównie pojazdy z serii CITYLINK. Część jednak zostanie zamontowana w pociągach przeznaczonych do transportu towarów.
Wspomniane koleje będą wykorzystywane na torach krajów Europejskich, między innymi w Hiszpanii, Portugalii, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Niemczech czy Austrii. Ponadto część z nich będzie użytkowana na trasach paneuropejskich korytarzy transportowych. Dzięki temu standard transportu kolejowego na terenie Europy ma zostać znacząco podwyższony.
Systemy trakcyjne ABB w pojazdach z serii CITYLINK
Zacznijmy może od przybliżenia nieco modeli CITYLINK od Stadler Rail. Są to pojazdy szynowe, które powstały z myślą o połączeniu centrów miast z obszarami metropolitarnymi. Prościej rzecz ujmując, ich konstrukcja pozwala na pełnienie funkcji zarówno tramwaju miejskiego, jak i pociągu międzymiastowego.
Mogą zostać podłączone do sieci trakcyjnej, bądź korzystać z napędu spalinowego; zależnie od sytuacji. Ich maksymalna prędkość wynosi do 100 km/h. Są to bodaj najbardziej uniwersalne pojazdy szynowe, jakie firma Stadler Rail ma do zaoferowania.
Każdy z tych pojazdów zostanie wyposażony w systemy trakcyjne firmy ABB z serii Bordline. Urządzenia te pozwolą na zintegrowanie systemów sieci trakcyjnej oraz pomocniczej w jednym miejscu, co będzie skutkować zmniejszoną wagą całkowitą pojazdu, zwiększoną oszczędnością energii oraz znacznie ułatwi wszelkie prace konserwacyjne.
Bordline Compact Converters (pełna nazwa urządzenia – przyp. red.) zainstalowane w lokomotywach będą dodatkowo zoptymalizowane pod kątem wydajności energetycznej oraz zwiększonej żywotności. ABB zaznacza, że ich urządzenia będą w pełni zintegrowane z każdym z pojazdów, co ma zapewnić najwyższą wydajność, niezależnie od warunków panujących w regionie, do którego zostaną przydzielone.
Jak na kontrakt zapatruje się ABB?
Dokładnie tak, jak można się było spodziewać – z nieukrywanym optymizmem. Świadczą o tym słowa Edgara Kellera, dyrektora działu do spraw transportu miejskiego (ang. President of Traction Division) w firmie ABB.
Jesteśmy podekscytowani możliwością kształtowania przyszłości zrównoważonego transportu, podczas realizowania tych projektów. Wprowadzenie naszych technologii trakcyjnych do najnowszych pociągów oznacza wprowadzenie zwiększonej wydajności energetycznej, bezpieczeństwa oraz zwiększenia dostępności transportu kolejowego w Europie i Zjednoczonym Królestwie. Doceniamy niezmienne zaufanie firmy Stadler w nasze technologie oraz doświadczenie w przemyśle kolejowym. Nie możemy doczekać się dalszej współpracy, która pozwoli nam na wspólne tworzenie pociągów przyszłości.
Edgar Keller, Dyrektor ds. Transportu Miejskiego firmy ABB
(przekład z języka angielskiego: Wojciech Loranty)