Airbus spogląda w kierunku bardziej ekologicznej przyszłości lotnictwa, ujawniając duże projekty budowy odrzutowych samolotów wodorowych.
Coraz więcej oczu skierowanych ku eko-lotnictwu
Zarówno lotniczy giganci, jak i mniejsze firmy wychodzą naprzeciw oczekiwań z coraz ciekawszymi rozwiązaniami, mającymi na celu zapewnić bardziej ekologiczne podróżowanie w przestworzach. Lada moment powinniśmy zobaczyć nowe formy samolotów wodorowych i elektrycznych oraz stare jednostki napędowe w nowej odsłonie. Czy możliwe jest jednak zbudowanie pełnowymiarowego odrzutowca pasażerskiego napędzanego zielonymi paliwami? Airbus podejmuje rękawice i chwali się nowymi projektami zmierzającymi w tym kierunku.
We współpracy z ArianeGroup, spółką joint venture Airbus-Safran, Airbus zakończył testowanie kompletnego systemu zasilania wodorem lotniczego silnika turbinowego. Projekt HyPERION rozpoczął się w grudniu 2020 i ma na celu produkcję wydajnych i bezpiecznych samolotów pasażerskich napędzanych wodorem do 2035 roku. Pomysł polega na połączeniu doświadczenia Airbusa w budowie samolotów z systemami ciekłego wodoru ArianeGroup opracowanymi dla rodziny rakiet kosmicznych Ariane. W tym systemie wodór przechowywany jest w postaci przechłodzonej cieczy w zbiornikach kriogenicznych i dozowany do układu paliwowego. Tam płyn jest podgrzewany, zamieniając się z powrotem w gaz dostarczany do silników w optymalnej temperaturze i ciśnieniu.
Szereg technologii to fragmenty zielonego samolotu
W ramach innego projektu Airbus pracuje nad programem demonstracyjnym, mającym zastąpić silnik odrzutowy schowany w ogonie samolotu, służący do zasilania oświetlenia samolotu, awioniki i zwiększania ciśnienia w samolocie. Czym ma być zastąpiony? Systemem HyPower, czyli systemem zawierającym na wodorowe ogniwo paliwowe, zmniejszające emisję i poziom hałasu.
Testy te będą stanowić nowy krok w naszej podróży do dekarbonizacji i programu ZEROe poprzez ambitną demonstrację w locie, która rozpocznie się w powietrzu do końca 2025 roku. Chcemy zademonstrować funkcjonalność i integrację systemu, w tym tankowanie samolotu wodorem. Zademonstrujemy ten system w realistycznych warunkach, wznosząc się na wysokość 25 000 stóp i lecąc przez godzinę z 10 kg gazowego wodoru na pokładzie. Jednak nie możemy tego zrobić sami, a nasza współpraca z rządem hiszpańskim i partnerami zewnętrznymi będzie kluczem do przeprowadzenia tej serii testów.
Michael Augello, dyrektor generalny Airbus UpNext