Nowe akumulatory dla elektryków (źródło: Sila)
Nowe akumulatory dla elektryków (źródło: Sila)

Nowe akumulatory mogą sprawić, że Tesla zajedzie znacznie dalej niż inne elektryki

Firma Panasonic pochwaliła się nową technologią wykonania baterii dla elektryków. Innowacyjne akumulatory proszkowe mają być oparte na krzemie, ładować się w 10 minut i zapewniać zasięg nawet 1200 kilometrów.

Jeśli nie grafit dla akumulatora – to co?

Marka Panasonic ma otrzymywać od firmy Sila z Kalifornii proszek krzemowy, który stanie się podstawą w budowie akumulatorów nowego typu dla elektryków. Nowoczesne rozwiązanie ma zmniejszyć zależność rynku od dostaw baterii z Chin. Głównym klientem tego producenta jest Tesla, natomiast sam proszek ma być wykorzystywany już przez koncern Mercedes-Benz w elektrycznym SUV-ie klasy G.

Proszek anodowy o nazwie Titan Silicon to krzem w postaci cząstek o wielkościach mikro- i nanostrukturalnych. Pierwiastek ten ma zdolność do przechowania 10-krotnie większej ilości energii w porównaniu do grafitu, obecnie wykorzystywanego do produkcji baterii litowo-jonowych.

Titan Silicon (źródło: Sila)
Titan Silicon (źródło: Sila)

Opracowanie tej technologii nie było proste, gdyż materiał pęcznieje i uszkadza się w czasie przeprowadzania kolejnych cykli ładowania, co bezpośrednio przekłada się na utratę żywotności. Problem ten rozwiązano dzięki opracowaniu tzw. „rusztowania” z węgla w nano skali. Jego zadaniem nie jest utrzymywanie krzemu w ryzach, a utworzenie otoczki, która powiększa się, gdy dochodzi do pęcznienia substancji.

Elektryk z zasięgiem do 1200 kilometrów?

Jak twierdzi dyrektor generalny Sila, takie rozwiązanie może zmniejszyć wykorzystanie grafitu w skali od 50 do nawet 100%. Jeśli minerał ten zostałby w pełni zastąpiony krzemem, umożliwiłby wzrost zasięgu elektryka o około 40%, zaś proces ładowania mógłby zostać znacznie skrócony aż do około 10 minut. Co ciekawe, autorzy nowej technologii twierdzą, iż Titan Silicon jest lżejszy od grafitu nawet pięciokrotnie. Gdy natomiast zostanie w pełni naładowany, jego objętość zmniejsza się o połowę.

Proszek anodowy jest już testowany w trybie pilotażu, jednak nie w tak dużej skali jak motoryzacja. Dotychczas technologia została zastosowana w elektronice do noszenia. Obecnie Sila nawiązuje kontakt z partnerami zainteresowanymi współpracą i wykorzystaniem nowego rodzaju baterii.