Firma Panasonic pochwaliła się nową technologią wykonania baterii dla elektryków. Innowacyjne akumulatory proszkowe mają być oparte na krzemie, ładować się w 10 minut i zapewniać zasięg nawet 1200 kilometrów.
Jeśli nie grafit dla akumulatora – to co?
Marka Panasonic ma otrzymywać od firmy Sila z Kalifornii proszek krzemowy, który stanie się podstawą w budowie akumulatorów nowego typu dla elektryków. Nowoczesne rozwiązanie ma zmniejszyć zależność rynku od dostaw baterii z Chin. Głównym klientem tego producenta jest Tesla, natomiast sam proszek ma być wykorzystywany już przez koncern Mercedes-Benz w elektrycznym SUV-ie klasy G.
Proszek anodowy o nazwie Titan Silicon to krzem w postaci cząstek o wielkościach mikro- i nanostrukturalnych. Pierwiastek ten ma zdolność do przechowania 10-krotnie większej ilości energii w porównaniu do grafitu, obecnie wykorzystywanego do produkcji baterii litowo-jonowych.

Opracowanie tej technologii nie było proste, gdyż materiał pęcznieje i uszkadza się w czasie przeprowadzania kolejnych cykli ładowania, co bezpośrednio przekłada się na utratę żywotności. Problem ten rozwiązano dzięki opracowaniu tzw. „rusztowania” z węgla w nano skali. Jego zadaniem nie jest utrzymywanie krzemu w ryzach, a utworzenie otoczki, która powiększa się, gdy dochodzi do pęcznienia substancji.
Elektryk z zasięgiem do 1200 kilometrów?
Jak twierdzi dyrektor generalny Sila, takie rozwiązanie może zmniejszyć wykorzystanie grafitu w skali od 50 do nawet 100%. Jeśli minerał ten zostałby w pełni zastąpiony krzemem, umożliwiłby wzrost zasięgu elektryka o około 40%, zaś proces ładowania mógłby zostać znacznie skrócony aż do około 10 minut. Co ciekawe, autorzy nowej technologii twierdzą, iż Titan Silicon jest lżejszy od grafitu nawet pięciokrotnie. Gdy natomiast zostanie w pełni naładowany, jego objętość zmniejsza się o połowę.
Proszek anodowy jest już testowany w trybie pilotażu, jednak nie w tak dużej skali jak motoryzacja. Dotychczas technologia została zastosowana w elektronice do noszenia. Obecnie Sila nawiązuje kontakt z partnerami zainteresowanymi współpracą i wykorzystaniem nowego rodzaju baterii.