Amazon (źródło: Shutter_Speed, Pixabay)
Amazon (źródło: Shutter_Speed, Pixabay)

Amazon używa sztucznej inteligencji do walki z fałszywymi opiniami

Zastanawiałeś się kiedykolwiek, czy te pięciogwiazdkowe opinie, które czytasz podczas zakupów online, są prawdziwe? Okazuje się, że od 4% do 30% opinii na stronach e-commerce może być fałszywych. Przerażające, prawda? Niezależnie od tego, czy kupujesz nowe buty, czy szukasz najnowszej książki do przeczytania, prawdopodobnie podjąłeś decyzję, opierając się na opinii, która mogła być niezgodna z prawdą.

Amazon w akcji przeciwko fałszywym opiniom

Jakie kroki mogą podjąć przedsiębiorstwa, aby powstrzymać tę falę nieszczerych opinii? Czołowy gracz na rynku, Amazon, wprowadził nowe rozwiązanie. Wykorzystuje do tego celu sztuczną inteligencję, potężne narzędzie, które pomaga firmie rozpoznać i je zwalczać. Jak to działa? Oprogramowanie analizuje takie czynniki, jak relacje autora z innymi kontami online, aktywność logowania, historię recenzji i inne nietypowe zachowania.

Używamy uczenia maszynowego do szukania podejrzanych kont, do śledzenia związków między kontem kupującego, który wystawia opinię, a osobą sprzedającą ten produkt„, powiedział Dharmesh Mehta, szef działu zaufania klientów w Amazonie.

Sukcesy Amazona

Praca Amazona już przynosi efekty i nic w tym dziwnego, gdyż w ten projekt wymagał naprawdę sporego wkładu finansowego. Dzięki niemu odkryto ponad 23000 grup na mediach społecznościowych z ponad 46 milionami członków, które pomagały w tworzeniu fałszywych opinii.

Jednak brytyjska grupa konsumencka stwierdziła, że te działania to nadal „za mało”, zwłaszcza po odkryciu przez nich „fabryk” fałszywych opinii na Facebooku. Zaraz potem rozpoczęto działania prawne przeciwko operatorom NiceRebate.com – serwisu brokerskiego zajmującego się dystrybucją nieprawdziwych opinii skierowanych do klientów brytyjskich.

Mimo tego takie podejście z wykorzystaniem maszynowego uczenia się zalicza się do tych pionierskich i może zrewolucjonizować sposób, w jaki platformy e-commerce zarządzają swoim systemem ocen. Wpłynie to zapewne też na nas jako kupujących, gdyż aktualnie zaufanie w sieci jest bardzo trudne do zdobycia.

Więc następnym razem, gdy zobaczysz pięciogwiazdkową opinię na Amazonie, możesz być pewien, że usilnie pracowano nad tym, aby zapewnić jej prawdziwość.