Wynalazcy z Sanoka opracowali niezwykły autobus elektryczny z modułem pchającym. „Serce” tego pojazdu ulokowano w jego tylnej, specjalnie wydzielonej części, która połączona została z machiną za pomocą przegubu. Jak twierdzi marka Autosan, nowy rodzaj autobusu może być zasilany akumulatorami o większej pojemności, dzięki czemu sprawdzi się na dalszych trasach, a nie tylko w obrębie miasta.
Pojazdy na prąd coraz popularniejsze w Polsce
Elektryczne pojazdy na drogach to od pewnego czasu codzienny widok, często można je rozpoznać po zielonych tablicach czy zidentyfikować podczas ładowania na sklepowych parkingach. Samochody te stały się bardzo popularne, gdyż ich ślad węglowy jest znacząco mniejszy w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych. Dodatkowo, emisję dwutlenku węgla można zredukować, jeśli energia elektryczna wykorzystana do ładowania podchodzi z odnawialnych źródeł energii.
Zaraz obok samochodów na prąd, ulicami przejeżdżają elektryczne autobusy, które jako transport zbiorowy pozwalają jeszcze bardziej wpłynąć na ekologiczną komunikację. Zazwyczaj pojazdy te są odpowiednio opisywane czy wyposażone w grafiki. Jednak ten nowo opracowany w Sanoku autobus elektryczny, który w przyszłości możemy spotkać na drogach, poznamy od razu.
Konsorcjum HSW S.A. Oddział Autosan wraz z Siecią Badawczą Łukasiewicza – Przemysłowym Instytutem Motoryzacji zaprojektowali oraz opracowali niezwykły autobus elektryczny, który znacząco wyróżnia się w porównaniu do innych pojazdów. Zmianie uległa cała konstrukcja wynalazku – jego napęd ulokowano na samym końcu machiny, tworząc moduł pchający.
Autobus elektryczny z modułem pchającym
Najnowszy wynalazek z Sanoka to autobus elektryczny osiągający długość 12 metrów. Tylną część pojazdu stanowi napęd elektryczny wraz z bateriami oraz peryferyjnymi urządzeniami, oddzielony od części pasażerskiej ścianą i dedykowanym przegubem. Tak opracowany „przedział” staje się modułem pchającym autobus.
Wynalazek może znaleźć wiele zastosowań i to nie tylko jako autobus miejski, ale również międzymiastowy czy podmiejski, gdzie trudniej byłoby np. ulokować ładowarkę. Jest to możliwe dzięki wyjątkowej konstrukcji, która pozwala na znaczące zwiększenie pojemności użytecznej akumulatorów. Dodatkowo, pojazd został wyposażony w skrętną oś środkową.
Na ten moment elektryczny autobus Autoelektrosan poddawany jest serii badań i testów, które prowadzone są przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji.