Stanowisko utylizacji akumulatorów (Źródło: bosch)
Stanowisko utylizacji akumulatorów (Źródło: bosch)

Bosch buduje pierwszą w Europie automatyczną linię utylizacji akumulatorów

Firma Battery Lifecycle Company buduje w Magdeburgu pierwszy w Europie w pełni zautomatyzowany zakład do bezpiecznej utylizacji baterii, pod dozorem technologicznym Bosch Rexroth.

Rosnąca liczba akumulatorów

W tej dekadzie światowa produkcja akumulatorów elektrycznych wzrosła ponad dwukrotnie. Gwałtownie rosnące zapotrzebowanie, szczególnie w branży motoryzacyjnej, jednocześnie powoduje nowe problemy związane z rosnącą liczbą odpadów, które muszą być zutylizowane lub ponownie wykorzystane. Na szczęście koncerny technologiczne i laboratoria dochodzą do przełomowych odkryć w tych kwestiach. W międzyczasie Bosch – niemieckie przedsiębiorstwo z branży motoryzacyjnej i przemysłowej – pracuje nad pierwszą w Europie automatyczną przestrzenią utylizacji akumulatorów, wykorzystującą innowacyjne systemy i rozwiązania.

Spółka joint venture REMONDIS TSR Recycling i Rhenus Automotive pod przewodnictwem Bosch Rexroth buduje w Magdeburgu zaawansowany technologicznie zakład. W tym celu technologiczne porozumienie stworzyło pierwszy w Europie w pełni zautomatyzowany system do rozładowywania i demontażu modułów akumulatorowych.

Elektromobilność może się ustabilizować na dłuższą metę tylko wtedy, gdy dostępna jest wystarczająca ilość surowców do produkcji baterii. Recykling odgrywa tu kluczową rolę i pomaga w zrównoważonym rozwoju naszej produkcji: ponownie wykorzystujemy to, czego używamy, i odzyskujemy surowce. Jeśli chcemy zbudować europejską gospodarkę o obiegu zamkniętym, musimy mocno zintegrować recykling z cyklem życia produktu i stworzyć niezbędną do tego infrastrukturę.

dr Stefan Hartung, prezes zarządu firmy Bosch
Stanowisko utylizacji akumulatorów (Źródło: bosch)
Stanowisko utylizacji akumulatorów (Źródło: bosch)

Pierwsza taka w Europie

Akumulatory obecnie instalowane w pojazdach zakończą swoją żywotność za 10 do 15 lat. Według Instytutu Fraunhofera ds. Badań nad Systemami i Innowacjami, systemy techniczne wymagane do recyklingu będą wymagały inwestycji w wysokości ponad 6 miliardów euro do 2040 r. w samej Europie. Pomimo ogromnych kosztów, wydajny recykling jest bardzo opłacalny — możliwe jest odzyskać do 95 procent pierwiastków chemicznych baterii do ponownego wykorzystania w procesie produkcji.

Zautomatyzowany system rozładowania opracowany przez firmę Bosch, który zostanie wykorzystany w zakładzie w Magdeburgu, nie tylko upraszcza recykling, ale także zwiększa szybkość procesu i bezpieczeństwo: głębokie rozładowanie modułu zajmuje tylko kilka minut. System rozpoznaje różne modele baterii, minimalizując przy tym ryzyko wypadków, zwarć i pożarów.

Co jeszcze będzie się działo w nowym zakładzie? Dział serwisowy będzie testował zużyte akumulatory różnych producentów, głęboko je rozładowywał i przygotowywał do późniejszego rozdrabniania. Ponadto zakład będzie wytwarzał nowe akumulatory na miejscu, z wykorzystaniem surowców z recyklingu.

Uruchomienie zakładu utylizacji i recyklingu akumulatorów planowane jest na lato 2023 roku.