Autonomiczny minibus (źródło: Blees)
Autonomiczny minibus (źródło: Blees)

Autonomiczny minibus Blees już wozi pasażerów. Gdzie można go spotkać?

Po testach w Katowicach minibus Blees powraca do Gliwic, gdzie będzie poruszał się po terenie kampusu przy ulicy Akademickiej. Pojazd w trasę może zabrać 15 pasażerów, a nad ich bezpieczeństwem będzie czuwał lokalny operator.

Trasa i przystanki autonomicznego minibusa

Autonomiczny minibus, który został wyprodukowany przez firmę Blees, zakończył testy na katowiskiej rolkostradzie już 3 listopada br. Od 13 listopada natomiast pojazd porusza się w Gliwicach, a od 20 listopada zabiera w trasę pasażerów. Bus porusza się samodzielnie, jednak czuwa nad nim lokalny operator, który może przejąć prowadzenie w kryzysowej sytuacji. Jak twierdzi dyrektor generalna marki Blees, nie ma potrzeby, aby rezerwowy kierowca musiał angażować się w kierowaniem pojazdem, który w sposób autonomiczny porusza się po wyznaczonej, odpowiednio zaprogramowanej trasie.

Na ten moment Blees zatrzymuje się na trzech przystankach. Początkowy o nazwie „PoliBlees” ulokowany został przy Rektoracie Politechniki Śląskiej. Stamtąd pojazd kieruje się w przez teren Wydziału Elektrycznego, odwiedzając przystanek „Skrzyżowanie Tysiąca Możliwości”, a następnie jedzie do Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki, zatrzymując się na przystanku „Wieża Magów”. Ciekawe nazwy miejsc do postoju zostały wybrane podczas konkursu zorganizowanego przez Politechnikę Śląską.

Blees wozi pasażerów po kampusie

Minibusem marki Blees można jeździć w każdy dzień roboczy w godzinach od 9:00 do 11:45 oraz od 13:00 do 14:45. Bus realizuje tę samą trasę co 15 minut. Pojazd został opracowany przez zespół naukowców z Politechniki Śląskiej.

Blees wyposażono w 7 LiDAR-ów, 11 kamer, 4 radary oraz 3 zaawansowane odbiorniki nawigacji satelitarnej, a także czujniki inercyjne, które zapewniają bezpieczeństwo pasażerom i innym uczestnikom ruchu drogowego. Pojazd może pokonać na jednym ładowaniu trasę o długości nawet 200 kilometrów. Jest to możliwe dzięki zasilaniu elektrycznemu z akumulatora o pojemności 58 kWh. Może więc w przyszłości stać się pomocniczym rozwiązaniem dla obecnie użytkowanych pojazdów komunikacji miejskiej.