Zaprojektowano rękawicę VR, dzięki której możliwy będzie namacalny kontakt w wirtualnej rzeczywistości! Rękawica zbudowana z polimerów będzie produkowana za pomocą drukarki 3D.
Eksperymentalne polimery to przyszłość materiałoznawstwa
Naukowcy, zajmujący się badaniem elektroaktywnych polimerów, tworzą wirtualną rękawicę. To część projektu „Manufhaptics”.
Rękawica do wirtualnej rzeczywistości ma opierać się o trzy typy siłowników. Po pierwsze, pod palcami mają pojawiać się i rosnąć wypustki. Dzięki nim możliwe będzie odczuwanie różnych struktur i tekstur. Dodatkowo, w okolicy stawów zlokalizowanych w palcach, zainstalowane zostaną hamulce elektrostatyczne, które mają usztywniać rękawicę i blokować stawy, co pozwoli odczuwać i unosić większe obiekty w VR. Ponadto, naukowcy postanowili użyć DEA, czyli metody opierającej się analizę dielektryczną, która zlokalizowana zostanie na zewnętrznej części rękawicy. Dzięki temu urządzenie zostanie idealnie dopasowane do dłoni w każdym punkcie.
Drukarka 3D będzie produkować sztuczne mięśnie?
Opracowany materiał polimerowy jest porównywany do mechanizmu działania mięśni.
„Elektroaktywne polimery reagują na pola elektryczne i kurczą się jak mięsień. Ale mogą również służyć jako czujnik, pochłaniający siłę zewnętrzną i generujący z niej impuls elektryczny. Myślimy również o wykorzystaniu ich do lokalnego pozyskiwania energii: z ruchu można więc generować energię elektryczną w dowolnym miejscu.”
Dorina Opris, szefowa grupy badawczej
Projekt „Manufhaptics” z góry zakłada rezygnację z dotychczas używanych polimerów, które powstawały w oparciu o syntezę chemiczną poprzez zastosowanie rozpuszczalników i stawia teraz na technologię druku 3D. Zaplanowany mechanizm druku opiera się o nałożenie tysiąca cienkich warstw, które naprzemiennie tworzone są z elektroaktywnego polimeru oraz przewodnika.
Powstały materiał ma konsystencję kremu, który musiał być stabilny i jednocześnie na tyle płynny, aby możliwe było jego przetworzenie i bezproblemowe opuszczenie dyszy drukarki 3D.
Dotychczas naukowcom udało się stworzyć formę drukowanego mięśnia, który jednak na ten moment osiągnął jedynie 10 warstw i nie jest jeszcze wystarczająco satysfakcjonujący pod względem mechanicznym. Mimo to zespół będzie kontynuował badania i zapewne prędzej czy później uda mu się otrzymać perfekcyjny materiał, który w dalszym etapie umożliwi produkcję rękawicy VR.