Transport morski przechodzi powolne, ale ważne zmiany. Jednym z bardziej interesujących wydarzeń jest uruchomienie przez firmę Green Navy katamaranu 'Prometeo’. To Europejski debiut elektro-wodorowej technologii w transporcie pasażerskim i towarowym, który został oficjalnie zaprezentowany podczas wydarzenia odbywającego się w dniach 24-25 września.
Wodór na wodzie
Konferencja Monaco Sustainable & Smart Marina Rendezvous to miejsce, gdzie prezentowane są znaczące postępy w dziedzinie transportu morskiego, odzwierciedlające rosnące zainteresowanie elektro-wodorowym napędem, który pozwala spełnić surowe przepisy dotyczące emisji, zwiększa świadomość społeczeństwa i odpowiada na zapotrzebowanie na bardziej ekologiczne opcje transportu.
Produkcja katamaranu 'Prometeo’ jest już w toku w stoczni Merré w Nort-sur-Erdre. Statki są napędzane dwoma silnikami o mocy 130 KW, które zasilane są ogniwami paliwowymi Toyoty w połączeniu z akumulatorami pośrednimi. Dostarczenie dwóch kadłubów zaplanowano na wiosnę 2024 roku. Uroczysta ceremonia wodowania odbędzie się w pierwszym kwartale 2025 roku.
Wodny pojazd zostanie zasilany zielonym wodorem, tworząc pełny łańcuch produkcji wolny od emisji CO2. Ponadto opracowano nowy system przekładni z zoptymalizowaną skrzynią biegów, która generuje większy moment obrotowy przy niższych prędkościach, poprawiając efektywność i ułatwiając obsługę załodze.
Ekologiczna technologia
Green Navy to pionier dekarbonizacji (ograniczenia lub całkowitego wykluczenia produkcji CO2) transportu morskiego. Firma ustanawia standardy dla przyszłych regulacji dotyczących technologii instalacji wodorowych. Współpracuje z rządami, instytucjami badawczymi i partnerami przemysłowymi, aby wykazać zalety magazynowania wodoru i rozwoju ogniw paliwowych w różnych zastosowaniach morskich, od regularnych podróży między wyspami po ekoturystykę.
To czyste, ekologiczne źródło energii wytwarza elektryczność za pomocą ogniwa paliwowego, które łączy wodór z tlenem z powietrza, tworząc elektryczność i wodę. Elektryczność ładuje baterie, zasilając silnik elektryczny statku, który napędza śruby, poruszając go do przodu.
CEO Green Navy
Napęd elektro-wodorowy jest czystszy niż diesel lub inne paliwa kopalne, ponieważ nie emituje szkodliwych substancji, takich jak dwutlenek węgla czy siarka, które przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza i zmian klimatycznych. Jest również cichszy i bardziej efektywny, co sprawia, że jest bardziej przyjazny dla środowiska i zbliża nas do globalnego celu, jakim jest ekologiczny i zrównoważony transport wodny.