holografi

Facebook chce użyć holografii w nowych okularach VR

Holografia to dział optyki, który zajmuje się uzyskaniem obrazów trójwymiarowych przez rekonstrukcję fal światła. Facebook chce zaimplementować tę zasadę do swoich najnowszych okularów wirtualnej rzeczywistości. Chociaż to na razie tylko koncept, to już jest się czym ekscytować.

Facebook chce użyć holografii w nowych okularach VR 8
Jak wygląda prototyp takich okularów VR / fot. Engadget

Zabierz VR ze sobą

Badacze z Reality Labs Facebooka stworzyli działający prototyp takich okularów. Posiadają one holograficzne soczewki z ekranami o grubości 9 mm. Jest to o wiele bardziej kompaktowe rozwiązanie, niż wyświetlacze OLED oddalone o kilka centymetrów od soczewek. Było to możliwe dzięki składaniu optycznym opartym na polaryzacji, technice zaimplementowanej w goglach VR przez Google.

Facebook chce użyć holografii w nowych okularach VR 9
Zasada działania tej technologii / fot. Facebook Research

Wielkie obietnice

Chociaż na razie okulary te nie pokazują kolorów, Facebook uważa, że technologia ta doprowadzi do szerszego ich zakresu i bardziej żywego obrazu. W dodatku, pole widzenia ma być podobne to obecnych gogli VR. Firma ta pragnie również sprawić, że nie będziemy mogli dostrzec pojedynczych pikseli. Jest to bardzo odważne stwierdzenie.

Facebook chce użyć holografii w nowych okularach VR 10
Co widzi użytkownik takich holograficznych okularów / fot. Facebook Research

Oczywiście, technologia ta dopiero raczkuje. Nawet mniejsze gogle VR, takie jak te z serii Half Dome, jeszcze przez długi czas nie trafią do konsumentów. Oprócz kolorowego obrazu, Facebook ma także inne wyzwania, takie, jak żywotność baterii w takim małym urządzeniu oraz kompatybilność z systemami wirtualnej rzeczywistości i normalnymi okularami korekcyjnymi.

Myślę jednak, że jest na co czekać. Okulary VR, które można bezproblemowo nosić godzinami, nie tylko ulepszą nasze doświadczenia w grach, lecz także przyczynią się do rozwoju zastosowań wirtualnej rzeczywistości w przemyśle i mediach kreatywnych.