Google uruchamia platformę Document AI, która pomoże w analizie dokumentów
fot. Google

Google uruchamia platformę Document AI, która pomoże w analizie dokumentów

Amerykańska firma Google uruchamia platformę Document AI (DocAI), która ma pomóc firmom w analizie dokumentów i ich późniejszej automatyzacji.

Document AI usprawni pracę z dokumentami

Według szacunków, przeciętna amerykańska firma wydaje ponad 20 dolarów na złożenie oraz późniejsze przechowanie pojedynczego dokumentu. Raport International Data Corporation ujawnił, że ponad 21% firm wykazuje spadek produktywności związany z prowadzeniem dokumentacji. Jeszcze bardziej zatrważające są informacje, mówiące o tym, ile pieniędzy zbiorczo wydają amerykańskie korporacje na zarządzanie dokumentacją. Według IDC, jest to 8 miliardów dolarów rocznie. Nowa usługa Google ma pomóc w usprawnieniu prowadzenia „papierologii” firmowej.

Document AI, bo taką nazwę nosi narzędzie, działa przy użyciu chmury obliczeniowej Google Cloud oraz uczenia maszynowego. Obsługuje ona tworzenie i dostosowywanie przepływów pracy związanych z przetwarzaniem dokumentów, zbudowanych w oparciu o wcześniej zdefiniowaną taksonomię. Oznacza to brak konieczności przeprowadzania dodatkowych mapowań danych czy szkoleń. DocAI zapewnia dostęp do analizatora składniowego dokumentów oraz narzędzi przy pomocy API.

Wynik pracy analizatora formularzy w Document AI (fot. via VentureBeat)
Wynik pracy analizatora formularzy w Document AI (fot. via VentureBeat)

Usługa oferuje wiele procesorów przetwarzania danych, jak np. parser (analizator) formularzy, W9 (formularz podatku dochodowego w USA) czy chociażby optyczne rozpoznawanie znaków (Vision OCR). Ogólne parsery, takie jak optyczne rozpoznawanie znaków, parser formularzy czy rozdzielacz dokumentów, są dostępne z konsoli platformy DocAI. Zaawansowane analizatory z kolei, jak np. faktura i paragon, będą przydzielane dla klientów w zależności od ich specjalizacji.

Do czego właściwie może przydać się DocAI?

W tym temacie korzyść będą miały głównie firmy, choć osoby prywatne także mogą z tej usługi skorzystać. Document AI może się przydać szczególnie księgowym, którzy przy jej pomocy mogą klasyfikować informacje w dokumentach, takich jak np. adresy, numery kont i podpisy, a także dane z wypisu, takie jak np. nazwy dostawców, daty faktur czy warunki płatności. Dzięki temu mogą wyodrębnić potrzebne dane, bez konieczności ich ręcznego przepisywania.

Dostępne parsery (analizatory) do wyboru w DocAI (fot. via VentureBeat)
Dostępne parsery (analizatory) do wyboru w DocAI (fot. via VentureBeat)

Google obiecało także, że pracuje nad dodatkowymi możliwościami dla platformy DocAI, aby zwiększyć jej podstawowe możliwości i obsługiwać dodatkowe zestawy narzędzi. Klienci biznesowi powinni zainteresować się tym rozwiązaniem, ponieważ może znacznie usprawnić pracę na poziomie dokumentacji firmowej.