Amerykańska firma Google uruchamia platformę Document AI (DocAI), która ma pomóc firmom w analizie dokumentów i ich późniejszej automatyzacji.
Document AI usprawni pracę z dokumentami
Według szacunków, przeciętna amerykańska firma wydaje ponad 20 dolarów na złożenie oraz późniejsze przechowanie pojedynczego dokumentu. Raport International Data Corporation ujawnił, że ponad 21% firm wykazuje spadek produktywności związany z prowadzeniem dokumentacji. Jeszcze bardziej zatrważające są informacje, mówiące o tym, ile pieniędzy zbiorczo wydają amerykańskie korporacje na zarządzanie dokumentacją. Według IDC, jest to 8 miliardów dolarów rocznie. Nowa usługa Google ma pomóc w usprawnieniu prowadzenia „papierologii” firmowej.
Document AI, bo taką nazwę nosi narzędzie, działa przy użyciu chmury obliczeniowej Google Cloud oraz uczenia maszynowego. Obsługuje ona tworzenie i dostosowywanie przepływów pracy związanych z przetwarzaniem dokumentów, zbudowanych w oparciu o wcześniej zdefiniowaną taksonomię. Oznacza to brak konieczności przeprowadzania dodatkowych mapowań danych czy szkoleń. DocAI zapewnia dostęp do analizatora składniowego dokumentów oraz narzędzi przy pomocy API.
Usługa oferuje wiele procesorów przetwarzania danych, jak np. parser (analizator) formularzy, W9 (formularz podatku dochodowego w USA) czy chociażby optyczne rozpoznawanie znaków (Vision OCR). Ogólne parsery, takie jak optyczne rozpoznawanie znaków, parser formularzy czy rozdzielacz dokumentów, są dostępne z konsoli platformy DocAI. Zaawansowane analizatory z kolei, jak np. faktura i paragon, będą przydzielane dla klientów w zależności od ich specjalizacji.
Do czego właściwie może przydać się DocAI?
W tym temacie korzyść będą miały głównie firmy, choć osoby prywatne także mogą z tej usługi skorzystać. Document AI może się przydać szczególnie księgowym, którzy przy jej pomocy mogą klasyfikować informacje w dokumentach, takich jak np. adresy, numery kont i podpisy, a także dane z wypisu, takie jak np. nazwy dostawców, daty faktur czy warunki płatności. Dzięki temu mogą wyodrębnić potrzebne dane, bez konieczności ich ręcznego przepisywania.
Google obiecało także, że pracuje nad dodatkowymi możliwościami dla platformy DocAI, aby zwiększyć jej podstawowe możliwości i obsługiwać dodatkowe zestawy narzędzi. Klienci biznesowi powinni zainteresować się tym rozwiązaniem, ponieważ może znacznie usprawnić pracę na poziomie dokumentacji firmowej.