Amerykańska firma Google, podczas internetowego eventu Search On, zaprezentowała nowe rozwiązania dla Sztucznej Inteligencji (AI), które mają pomóc codziennemu użytkownikowi znaleźć jeszcze bardziej dokładne wyniki wyszukiwania.
Google ulepsza AI swojej przeglądarki
Firma z Mountain View ciągle ulepsza wyniki zapytania swojej wyszukiwarki, a także jej silnik, dzięki czemu potrafi ona zrozumieć nawet najbardziej dziwne i pokręcone zapytania. Amerykanie chcą jednak wynieść ją na jeszcze wyższy poziom, co firma bardzo podkreślała podczas transmisji eventu Search On na platformie Youtube. Przyjrzyjmy się więc temu, co do zaoferowania mają dla nas nowo opracowane algorytmy AI.
Ulepszenia rozpoznawania pisowni
Jak informuje firma z Mountain View, codziennie 1 na 10 zapytań jest napisane z błędem, czy to ortograficznym czy w samej pisowni. Google wprowadza nowy algorytm ortograficzny, który wykorzystuje głęboką sieć neuronową, odpowiedzialną za „wyłapywanie” takich błędów i automatyczne podpowiedzi, które pokażą wyniki dla prawidłowo napisanego słowa. Wszystko to ma nastąpić w czasie mniejszym niż 3 milisekundy, przez co pokazanie samych wyników wyszukiwania nie będzie zbytnio opóźnione. Sama korporacja twierdzi, że jest to największa ewolucja poprawy pisowni w ciągu ostatnich pięciu lat.
Zmian doczekały się także tzw. „urywki”, które pokazują, na górze strony wyszukiwania, najbardziej trafne wyniki i dostosowują je w taki sposób, aby bez wchodzenia na stronę znaleźć to, co nas interesuje. Teraz algorytm ma indeksować strony i ich fragmenty w jeszcze lepszy sposób, dzięki czemu pokaże bardziej dopracowane wyniki, nawet dla najbardziej specyficznych zapytań. Google chwali się, że opracowanie nowej technologii poprawi widoczność takich „urywków” nawet o 7% na całym świecie, oczywiście w momencie, kiedy ulepszenie wejdzie w życie w poszczególnych krajach.
Amerykańska firma bardzo poważnie podeszła także do tematyki wyszukiwania. Zastosowane siatki neuronowe pozwolą dzielić wyniki zapytania na poszczególne podgrupy, tak, aby każdy znalazł rozwiązanie idealne dla siebie. Jako przykład zostało podane wyszukiwanie sprzętu do ćwiczeń w domu. Google podzieli dla nas wyniki na poszczególne podkategorie, takie jak np. sprzęt niskobudżetowy czy wysokiej klasy, a także wyświetli pomysły na małe powierzchnie. Zmiana ma pojawić się w wyszukiwarce do końca tego roku.
Usprawnione zostało także rozpoznawanie wideo. Google wprowadziło opcję pokazywania kluczowych fragmentów danego filmu, żeby pokazać użytkownikowi jego najważniejsze momenty. Firma rozpoczęła już testy tej technologii w tym roku, a do końca 2020 roku spodziewa się, że 10 procent wyszukiwań w Google będzie korzystać z tej nowej funkcji, która tak jak poprzednie jest oparta na Sztucznej Inteligencji.
Bywają momenty, że potrzebujemy pilnie znaleźć jakieś dane czy raporty. Wtedy musimy się „przekopywać” przez ogromne ich zbiory, a na końcu i tak nie znajdziemy tego, czego szukamy. Właśnie dlatego, Google intensywnie pracuje nad projektem Data Commons, które powstaje przy współpracy z Biurem Statystyki Pracy USA, Bankiem Światowym i wieloma innymi organizacjami. Teraz firma z Mountain View na dobre wprowadza takową funkcjonalność do swojej wyszukiwarki, dzięki czemu łatwo znajdziemy interesujące nas dane statystyczne, jak np. liczba osób mieszkająca w danym mieście. Często wyniki poprze także różnego rodzaju wykresami, dzięki czemu będzie nam je łatwiej zrozumieć czy porównać.
Wprowadzona została także funkcja, nazywana Pinpoint. Co to takiego? Jest ona skierowana do dziennikarzy i ma ułatwić im wyszukiwanie potrzebnych informacji, dokumentów czy nagrań audio. Pinpoint pomaga dziennikarzom szybko przeszukiwać setki tysięcy dokumentów, automatycznie identyfikując i organizując najczęściej wymieniane osoby, organizacje i lokalizacje. Usługa ma być dostępna już teraz dla dziennikarzy, którzy zapiszą się do programu Pinpoint, jednak na razie tylko na terenie USA.
Poza tym, do wyszukiwarki trafiła bardzo ciekawa funkcja, która pozwala rozpoznać utwór muzyczny na podstawie nucenia (nie mylić z zaśpiewaniem). O tej technologii pisaliśmy więcej na łamach Tabletowo.pl:
Dodatkowo w najnowszej aktualizacji, ulepszono wyszukiwanie poprzez AR i Google Lens, a także wprowadzono kolejne zmiany w związku z COVID-19. Informacje o bezpieczeństwie w danym miejscu czy środku komunikacji będą pojawiały się na profilach biznesowych w wyszukiwarce i Mapach. To pomoże Ci dowiedzieć się, czy w danym miejscu wymagane jest noszenie maski, czy musisz dokonać wcześniejszej rezerwacji, czy też personel podejmuje dodatkowe środki ostrożności, takie jak kontrola temperatury.
Trzeba przyznać, że Google zaprezentowało mnóstwo nowości w swojej wyszukiwarce, jednak patrząc i obserwując je widać, że przyniosą wiele korzyści dla firm i osób prywatnych, dzięki czemu jeszcze szybciej i dokładniej znajdziemy to, co nas w tej chwili interesuje.