Nazwa Raytheon Technologies na pierwszy „strzał” może nie mówić zbyt wiele, natomiast jest to jeden z największych koncernów zbrojeniowych na całym świecie – oczywiście z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Firma testuje swój hiperdźwiękowy pocisk manewrujący, który już pięciokrotnie przekracza barierę dźwięku. Jest to ważny krok dla Departamentu Obrony USA.
Hipersoniczny pocisk Raytheon Technologies prędkość Mach 5
Hipersoniczny pocisk Raytheon HAWC (Hypersonic Air-breathing Weapon Concept) w ostatnim teście pięciokrotnie przekroczył barierę dźwięku, osiągając prędkość powyżej Mach 5, która w temperaturze 15°C wynosi 1715 m/s (6174 km/h). Sprawdzian miał miejsce w terenie i przebiegł dokładnie tak, jak wykazywały komputerowe symulacje firmy.
Warto dodać, że projekt jest realizowany we współpracy z rządem Stanów Zjedoczonych – z Agencją Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA), a także z siłami powietrznymi USA (U.S. Air Force). Jak na razie nie mamy zbyt wielu informacji na temat pocisku – jest to bowiem tajny projekt.
Natomiast wiemy, że HAWC do napędu wykorzystuje tlen z otoczenia, a rakieta ma na pokładzie zintegrowany silnik typu Scramjet, z komorą spalania i odcinkiem kanału przepływowego zaprojektowany przez inny koncern obronny – Northrop Grumman.
Jak wcześniej zaznaczyłem, to pocisk manewrujący, który cechuje się najniższą prędkością spośród innych typów broni hipersonicznej (ICBM, czy pocisków szybujących jak Avangard). Podróżują one też w niższych warstwach atmosfery, z możliwością manewrowania.
Dalszy rozwój broni hipersonicznej
Jak widać, koncerny zbrojeniowe łączą siły, aby móc udoskonalić broń hipersoniczną, która może okazać się przyszłością uzbrojenia wojsk. Największymi zaletami takiego rozwiązania jest przede wszystkim odległość, jaką potrafi przebyć taki hipersoniczny pocisk, a także oczywiście prędkość.
Ze względu na prędkość broni hipersonicznej, nowe rozwiązania wymagają całkowicie nowego sposobu myślenia, o tym, jak mają działać. Poza klasycznymi testami w „tradycyjnej” formie pociski, takie jak HAWC testowane są za sprawą inżynierii cyfrowej – dzięki specjalnemu oprogramowaniu stworzonego na poczet tego typu przedsięwzięć.
Wykorzystywane są one do precyzyjnego prognozowania i zwiększania wydajności – zanim prototyp wejdzie na plac testowy, odpowiednia symulacja lotu rakiety z uwzględnieniem m.in. warunków atmosferycznych zweryfikuje, czy broń może trafić do testów w terenie.