Lotniska to miejsca, gdzie każdego dnia wykonuje się wiele powtarzających się, rutynowych zadań, które są niezbędne dla ich prawidłowego funkcjonowania, ale mogą być monotonne dla pracowników. Honda, znana głównie jako producent samochodów, postanowiła rozwiązać ten problem, wprowadzając tam swojego autonomicznego robota.
Honda AWV w akcji
Pracownicy lotniska Pearsona w Toronto niedawno zyskali wsparcie w postaci najnowszego autonomicznego pojazdu AWV (Autonomous Work Vehicle), który pierwotnie prezentowany był jako koncepcja na CES już w 2018 roku. Został stworzony, by pomagać w wykonywaniu powtarzalnych zadań. Dzięki temu zatrudnieni ludzie mogą skupić się na bardziej produktywnych rolach. Pokaz w tym miejscu miał za zadanie przedstawić jego potencjał w kontekście działalności lotnisk.
Autonomiczna Honda może działać zarówno samodzielnie, jak i być sterowana zdalnie. W Toronto konkretnie zajmuje się inspekcją ogrodzenia lotniska — kluczowym zadaniem, biorąc pod uwagę priorytet bezpieczeństwa w takich miejscach. Trasy dla AWV zostały zaprojektowane przy użyciu oprogramowania Hondy na tablecie, a pojazd nawiguje samodzielnie, korzystając z kamery do monitorowania w czasie rzeczywistym oraz zestawu czujników umożliwiających autonomiczną pracę.
Wykorzystywano w nim między innymi GPS oraz radar i lidar (Light Detection and Ranging) do wykrywania przeszkód. Współpracując z firmami zewnętrznymi, zastosowano technologię bezprzewodową od Cisco i Genwave, system operacyjny od Illuminex AI oraz oprogramowanie w chmurze od Eagle Aerospace.
Szerokie zastosowanie autonomicznego pojazdu
Możliwości nie kończą się jedynie na inspekcji, gdyż badanych jest wiele dodatkowych zastosowań, takich jak transport komponentów samolotów, przewóz ładunków czy nawet usuwanie niepożądanych obiektów z pasa startowego. Istnieje również możliwość, aby AWV zajmował się koszeniem trawy wokół lotniska, co Honda już wcześniej demonstrowała, prezentując autonomiczną kosiarkę elektryczną.
Pojazd może osiągać prędkość do 16 km/h, z zasięgiem prawie 45 km. Może przewozić ładunek do 400 kilogramów na swojej platformie i holować obiekty do 750 kg.
Wraz z postępem technologii, coraz więcej branż zaczyna dostrzegać korzyści płynące z automatyzacji rutynowych zadań. Oczywiście, wprowadzenie robotów na lotniska nie oznacza eliminacji ludzkich miejsc pracy. Wręcz przeciwnie, może to prowadzić do tworzenia nowych, specjalistycznych stanowisk, które skupiają się na nadzorowaniu i zarządzaniu.