Bezzałogowa łódź Hornet, źródło: Politechnika Gdańska
Bezzałogowa łódź Hornet, źródło: Politechnika Gdańska

Hornet – bezzałogowa łódź Politechniki Gdańskiej

Powstała pierwsza w Polsce łódź, która mogłaby zapewnić ochronę dla polskich portów i morskich farm wiatrowych. Nazwano ją Hornet. Autorami innowacyjnej Łodzi jest grupa naukowców z Politechniki Gdańskiej pod kierownictwem prof. Łukasza Kulasa.

Łódź Hornet i jej spore wyposażenie

Bezzałogowa łódź z PG już powstała i przeszła również testy, które zostały przeprowadzone na rzece Mołtawa oraz w kanale Martwej Wisły. Hornet został wyposażony w zestaw czujników pomiarowych i sprzętu, takich jak sensory w postaci lidarów i radarów, a także w zestaw kamer termowizyjnych czy sonarów akustycznych. Dzięki lidarom możliwe jest wykrywanie kształtów napotkanych obiektów na wodzie, natomiast sonary umożliwiają przeprowadzenie dokładnego obrazowania pod powierzchnią wody.

Bezzałogowa łódź Hornet, źródło: Politechnika Gdańska
Bezzałogowa łódź Hornet, źródło: Politechnika Gdańska

Urządzenie otrzymało również inteligentne anteny, opracowane przez PG, które mogłyby przeprowadzić rekonfigurację działania, aby skutecznie w kilka sekund zneutralizować ataki cybernetyczne, których celem działania jest zagłuszenie komunikacji bezprzewodowej.

Hornet został także wyposażony w komputer pokładowy, który będzie stanowił bazę dla danych zarejestrowanych przez wszystkie urządzenia pomiarowe. Dane będą również przechowywane w chmurze, co da możliwość ciągłej kontroli i monitoringu. Łódź zostanie również zaopatrzona w system, który zapewni bezpieczeństwo w manewrach i operacjach, co umożliwi ominięcie lub zatrzymanie się, gdy na trasie pojawi się jakikolwiek nieprzewidziany obiekt.

Bezzałogowa łódź Hornet, źródło: Politechnika Gdańska
Bezzałogowa łódź Hornet, źródło: Politechnika Gdańska

Przyszłość łodzi i współpraca z PRS

Na czas zimy łódź została ulokowana w hangarze, a naukowcy mają w planach opracowanie technologii brzegowych i chmurowych, które będą wykorzystywały sztuczną inteligencję (AI) oraz uczenie maszynowe (ML).

Opracowana technologia będzie miała zapewnić bezpieczeństwo i niezawodną komunikację bezprzewodową z innymi. Autonomiczna łódź z PG będzie w stanie nie tylko monitorować kanały żeglugowe, ale również konstrukcje farm wiatrowych zlokalizowanych na morzu.

Politechnika Gdańska rozpoczęła również współpracę z Polskim Rejestrem Statków (PRS), co umożliwi stworzenie i opracowanie nowych rozwiązań i bezpieczeństwa w transporcie wodnym. Prototyp tworzony jest w oparciu o badawczy projekt międzynarodowy, którego koszt wynosi prawie 27 milionów euro.