Technologie inteligentnego domu mają ułatwić nam codzienne życie. Najnowsze badanie pokazuje jednak, że konsumenci z Wielkiej Brytanii nie są pewni bezpieczeństwa tych urządzeń i uważają, że nie zapewniają one prywatności.
Naukowcy z brytyjskiego Uniwersytetu Warwick zbadali (na reprezentatywnej grupie ankietowanych) wiedzę, doświadczenie i satysfakcję z używania urządzeń inteligentnego domu. Oto, co ustalili.
Konsumenci zawsze mają rację
Badacze rozesłali ankietę online 2101 osobom. Zawierała ona pytania, które miały na celu ocenić:
- świadomość środowiska Internetu Rzeczy,
- obecne posiadanie urządzeń inteligentnego domu,
- doświadczenie w używaniu tej technologii,
- ufność w prywatność, bezpieczeństwo i kompetencję tych urządzeń,
- satysfakcję z ich używania i prawdopodobieństwo polecenia ich innym w przyszłości.
Wyniki pokazują, że konsumenci boją się o swoją prywatność. W skrócie, nie są pewni, że obecne urządzenia Smart Home gwarantują im bezpieczeństwo.
Ponadto, ankietowani uważają także, że przypadek cyberataku na inteligentny dom będzie miał duży wpływ na całe ich życie. To może być jeden z największych powodów, dla którego nie chcą oni jeszcze implementować takich systemów.
To nie wszystko
Badanie to przyniosło także inne ciekawe wyniki:
- więcej kobiet niż mężczyzn kupuje urządzenia Smart Home,
- zarówno osoby młodsze (18-24 lata), jak i starsze (65+ lat) jako pierwsze korzystały z tej technologii, prawdopodobnie z powodu mniejszej ilości wydatków,
- młodsi użytkownicy Smart Home nie zważają na cyberataki w tak dużym stopniu, jak osoby starsze,
- tylko konsumenci z wyższym wykształceniem są w większości zainteresowani zakupem inteligentnych urządzeń w przyszłości.
Jak powiedziała doktor Sara Cannizzaro z Uniwersytetu Warwick:
Nasze badanie pokazuje, że producenci i ustawodawcy muszą pracować razem nad zwiększaniem zaufania konsumentów. Interwencja potrzebna jest od zaraz, jeśli zależy nam nad stworzeniem ogólnodostępnych systemów inteligentnego domu. Zapewnienie cyberbezpieczeństwa i niskiego ryzyka naruszenia prywatności będzie kluczowe dla producentów urządzeń Smart Home, aby przekonać ludzi do swojej technologii.
“Our study underlines how businesses and policymakers will need to work together to act on the sociotechnical affordances of smart home technology in order to increase consumers’ trust. This intervention is necessary if barriers to adoption and acceptability of the smart home are to be addressed now and in the future. Proof of cybersecurity and low risk to privacy breaches will be key in smart home technology companies persuading a number of consumers to invest in their technology.”
Ciekawi mnie, jak na te same pytania konsumenci odpowiedzą za rok.