Jedna z największych sieci sklepów dyskontowych w Polsce wdraża system elektronicznych cenówek. Lidl, bo o nim mowa, tym samym stawia kolejny krok na drodze do zrównoważonego rozwoju.
E-nowości w codziennych produktach
Postęp technologii wprowadza innowacyjność do codziennego życia konsumentów. Sztuczna inteligencja pakowana jest stopniowo w codzienne narzędzia, na drogi wyjeżdża coraz więcej autonomicznych pojazdów, nawet w Polsce widok robotów-kurierów przestaje dziwić. Na tle tych produktów i usług nowa inicjatywa sieci Lidl może wyglądać nieciekawie, ale stanowi ważny krok dla zrównoważonego rozwoju popularnego dyskontu.
Sieć Lidl Polska rozpoczyna wdrażanie systemu elektronicznych oznaczeń cenowych w swoich sklepach. Bardzo popularne na zachodzie e-cenówki (ESL, ang. electronic shelf label) to rozwiązanie eliminujące potrzebę drukowania nowych oznaczeń, oszczędzające tym samym tusz i papier. Dzięki takiemu urządzeniu kupujący ma zawsze pewność, że dane jak cena, kraj pochodzenia, gramatura czy informacje o promocjach są zawsze prawidłowe. Mały ekran może zawierać też dodatkowe, istotne informacje dla klienta, np. o obniżkach dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny.
Jak wyglądają e-cenówki? Bardzo podobnie do klasycznych ramek, w których umieszczane są informacje o cenach – są to wyświetlacze umieszczone przy półkach z towarami. Dzięki dużym cyfrom i literom informacje są dobrze widoczne, a ich odczytanie nie powinno przysporzyć trudności klientom.
Lidl stawia na ochronę klimatu
Jakie jeszcze zalety maa system e-cenówek? Dzięki zastosowaniu systemu elektronicznych oznaczeń cenowych Lidl Polska zaoszczędzi około 120 ton papieru rocznie. Ponadto – ESL jest bezpośrednio połączony z systemem zarządzania towarami, dlatego wszystkie zmiany cen oraz informacji o produkcie są automatycznie przenoszone na e-cenówki w czasie rzeczywistym. Nie należy też zapominać o oszczędności czasu pracowników, którzy nie muszą wymieniać cenówek, a dzięki temu mogą poświęcać więcej czasu na rozmowy z klientami oraz bezpośrednie wsparcie w sklepie.
Obecnie e-cenówki są już stosowane między innymi we wszystkich sklepach w Poznaniu oraz licznych placówkach w Warszawie czy Wrocławiu. Łącznie wdrożono je już w ponad
200 sklepach sieci, a prace nadal trwają. Z końcem maja 2023 r. w ESL pojawi się w przeszło
300 placówkach Lidl Polska, zaś do końca sierpnia br. planowane jest wprowadzenie systemu
we wszystkich sklepach w Polsce.
Wdrożenie e-cenówek to element strategii CSR Lidla, opracowanej na lata 2020-2025. Składa się ona z 6 filarów: ochrona klimatu, poszanowanie bioróżnorodności, ochrona zasobów, uczciwe działanie, promocja zdrowia oraz zaangażowanie w dialog. Celem Lidl Polska jest zapewnienie klientom dostępu do produktów wytworzonych w sposób zrównoważony, oferowanych w atrakcyjnych cenach. Innowacje technologiczne przekładają się na długofalowe pozytywne efekty dla środowiska oraz transparentność prowadzonej działalności.