polityka AI
Image by Gerd Altmann from Pixabay

Microsoft News: sztuczna inteligencja zabiera prace dziennikarzom

Zagraniczne media donoszą o zwolnieniach, jakie firma Microsoft zamierza przeprowadzić w dziale odpowiadającym za dobór wiadomości wyświetlanych w Microsoft News, MSN i przeglądarce Microsoft Edge. Zwolnionych dziennikarzy i wydawców ma zastąpić sztuczna inteligencja.

SI wie lepiej, o czym chciałbyś przeczytać

Wykorzystanie Sztucznej Inteligencji do rekomendowania treści, jakie danej osobie mogłyby się spodobać to żadna nowość. W ten sposób działają, między innymi, serwisy do strumieniowania muzyki, platformy VoD czy YouTube. Zdarza się jednak, zwłaszcza w serwisach z muzyką, że obok list powstających automatycznie, publikowane są te, gdzie utwory dobierane były przez człowieka, na przykład znanego wykonawcę czy prezentera.

W przypadku serwisów informacyjnych, w zdecydowanej większości treści dobierają zatrudnieni w tym celu redaktorzy i wydawcy i tak też, do tej pory, funkcjonowały serwisy Microsoftu: Microsoft News, MSN czy strona główna przeglądarki Microsoft Edge.

Microsoft logo, Microsoft News

Microsoft News: zmiany są konieczne

Spekuluje się, że w wyniku zmian, jako pierwsi stracą pracę redaktorzy ze Stanów Zjednoczonych (ok. 50 osób) i Wielkiej Brytanii (najprawdopodobniej 27 osób). To właśnie w tych krajach, jako pierwszych, za dobór informacji wartych przeczytania będzie odpowiadała Sztuczna Inteligencja.

Zgodnie ze stanowiskiem firmy Microsoft, redukcja zatrudnienia nie ma żadnego związku z trwającą pandemią. Zaistniała sytuacja to po prostu restrukturyzacja, w wyniku której jeden dział przedsiębiorstwa (lepiej prosperujący) jest rozwijany kosztem innego, a całość podyktowana jest wyłącznie decyzją biznesową.

Czy wdrożenie SI to zawsze zmiana na lepsze?

Czytając o planach Microsoftu zadaję sobie pytanie, czy Sztuczna Inteligencja może zastąpić umysł człowieka we wszystkich zastosowaniach? Odpowiedź wydaje się oczywista: zdecydowanie nie. W serwisach wykorzystujących automatyczny dobór treści zdarza się, że rekomendowane treści idealnie trafią w gust danego odbiorcy. Dość często zdarza się również, że polecone zostanie coś, po co ten nigdy by nie sięgnął, na pozór w żaden sposób niezwiązane z jego zainteresowaniami.

O tym, czy rozwiązanie Microsoftu okaże się skuteczne, i Microsoft News wraz z pozostałymi serwisami będą prezentować ciekawe treści, przekonamy się już wkrótce. Mam jednak spore obawy, czy Sztuczna Inteligencja odnajdzie się w gąszczu ludzkich spraw, z których przecież zdecydowana większość jest nacechowana emocjonalnie, a uczuć nie jest w stanie pojąć żaden, nawet najlepszy algorytm.