Ciągły wzrost zanieczyszczeń powietrza motywuje producentów pojazdów do tworzenia nowszych technologii. Od dzisiaj na dwóch warszawskich trasach pojawi się autobus wodorowy NesoBus.
Zasada działania autobusu wodorowego
Autobus wodorowy, to wersja autobusu elektrycznego. Zastosowana w nim technologia umożliwia bieżącą produkcję energii elektrycznej, wykorzystując do tego wodór w ogniwie paliwowym. Wodór, umieszczony w zbiorniku, łączy się z tlenem z powietrza, co pozwala zasilić silnik elektryczny.
W instalacji nie ma miejsca żaden proces spalania, a emitowanym przez autobus składnikiem ubocznym jest… czysta, destylowana woda w stanie pary.
Podczas poboru powietrza z zewnątrz, potrzebnego do połączenia się z wodorem, dochodzi do jego oczyszczenia na filtrach.
Zasięg autobusu i nowe trasy w Warszawie
Autobus wodorowy na jednym zbiorniku jest w stanie pokonać 450 km, a jego pełne zatankowanie zamyka się w 15 minutach. Ten aspekt nieco pokonuje tradycyjne pojazdy elektryczne. Zużycie wynosi zwykle 8 kg wodoru na każde 100 km, a pojemność zbiornika to 37,5 kg.
Cieszymy się więc, że na dwóch warszawskich trasach pojawi się wodorowy NesoBus i będzie można nim jeździć aż do 16 listopada. Autobus można spotkać na trasie nr 106 Młynów – Mariensztat oraz 178 Konkwistorska – Skorosze. Będzie on eksploatowany z pełnym obciążeniem.
Wcześniej autobusami od NesoBus mogli przemieszczać się przez tydzień mieszkańcy Gdańska w czerwcu tego roku.