Orlen ładowarka
(fot. Orlen)

Eko-edukacja: Orlen rusza z Akademią Wodorową, a PW z nowym kierunkiem

Świat zmienia się na naszych oczach, a coraz większą rolę odgrywają bardziej ekologiczne źródła energii. W związku z tym, Orlen zdecydował się na uruchomienie programu Akademii Wodorowej, a na Politechnice Warszawskiej pojawił się nowy kierunek dotyczący elektromobilności.

Orlen rusza z Akademią Wodorową

W niedalekiej przyszłości wodór będzie coraz częściej stosowanym paliwem. Przede wszystkim w sektorach trudnych lub wręcz niemożliwych do zelektryfikowania, takich jak niektóre gałęzie przemysłu, lotnictwo, żegluga czy transport ciężki. Orlen, obecnie w dużym stopniu opierający swój model biznesowy na paliwach kopalnych, zamierza uczynić w tych zmianach, które jak najbardziej zapowiadają się na rewolucyjne.

W związku z tym, że szersze wprowadzenie wodoru będzie wymagało licznych specjalistów, polski koncern zdecydował się ruszyć z Akademią Wodorową. W założeniach celem programu jest edukacja inżynierów realizujących zadania związane z rozwojem oraz zarządzaniem całym łańcuchem technologii wodorowych.

Wodór to paliwo przyszłości, a my potrzebujemy specjalistów, którzy tę przyszłość pomogą budować. Akademia Wodorowa otwiera drzwi do tego świata. Stawiamy na młodych, zdolnych i ambitnych ludzi. Oferujemy im wzięcie czynnego udziału w innowacyjnych projektach, z których wiele stanowić będzie prawdziwe novum w Europie. Akademia to także wyjątkowa okazja, aby stać się aktywnym uczestnikiem transformacji energetycznej Polski, której liderem jest Grupa ORLEN. Najlepsi absolwenci będą mogli odbyć staże i wiązać swoją przyszłość z pracą w naszej firmie, rozwijając swoje kompetencje.

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN
Orlen Akademia Wodorowa
(fot. akademiah2.pl)

Z opublikowanych informacji wynika, że pierwsza edycja Akademii Wodorowej jest programem przeznaczonych dla studentów 3, 4 i 5. roku oraz absolwentów, którzy już ukończyli studia. Dowiedzieliśmy się jeszcze, że uczestnicy poznają działania instalacji produkcyjnych funkcjonujące w różnych gałęziach przemysłu, zarówno te związane z produkcją wodoru odnawialnego, jak i niskoemisyjnego oraz rozwiązania wynikające z wykorzystania wodoru w transporcie kołowym.

Wypada jeszcze wspomnieć, że cała inicjatywa powstała w ramach Mazowieckiej Doliny Wodorowej. Oczywiście organizatorem programy jest Orlen, ale wspierany jest przez ważnych graczy ze świata motoryzacji (np. Toyota) i przemysłu kolejowego (np. PESA Bydgoszcz). Co więcej, partnerami są również uczelnie wyższe: Politechnika Łódzka, Politechnika Warszawska i Centrum Badawcze PAN – KEZO.

Zajęcia w ramach Akademii Wodorowej będą odbywać się od marca do czerwca 2023 roku i weźmie w nich udział 30 osób. Szczegóły dotyczące programu i naboru kandydatów znajdują się na stronie Akademii H2.

Politechnika Warszawska z nowym kierunkiem

Przyszłość motoryzacji ma należeć do samochodów elektrycznych, zarówno „bateryjnych” elektryków, jak i pojazdów wodorowych. Oczywiście również tutaj będą potrzebni specjaliści, którzy przykładowo pomogą w przeprowadzeniu elektrycznej transformacji w Polsce.

W związku z tym, Politechnika Warszawska podjęła decyzję o wzbogaceniu swojej oferty edukacyjnej o nowy kierunek. Uczelnia, przy wsparciu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, 1 grudnia 2022 roku uruchomiła rekrutację na podyplomowe studia na kierunku Nowa Mobilność.

Celem studiów jest przekazanie wiedzy m.in. z zagadnień związanych z elektryfikacją motoryzacji. Studenci będą mogli zdobyć wiedzę na temat elektromobilności, rynku samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania czy rozwoju zeroemisyjnych technologii z uwzględnieniem kwestii społecznych i gospodarczych.

Volkswagen ID.5
(fot. Volkswagen)

Warto dodać, że w całym programie studiów udział weźmie 55 wykładowców i gości specjalnych oraz 46 praktyków biznesowych. Spotkanie ze specjalistami, posiadającymi sporą wiedzę na temat elektromobilności, pozwoli dokładnie poznać szereg zagadnień i rozwinąć wiedzę.

Dowiedzieliśmy się, że kierunek Nowa Mobilność rozpocznie się w lutym 2023 roku i będzie trwał przez dwa semestry i składał się z 240 godzin różnych zajęć. Pomysł na ten kierunek, w dobie już zachodzącej elektrycznej rewolucji, wydaje się być strzałem w 10-tkę.