PKP Intercity ogłosiło największy dotychczas przetarg na zakup nowoczesnych wagonów w liczbie do 450 sztuk. Co zaoferują pasażerom?
PKP Intercity ogłosiło największy, pod względem liczby pojazdów, w dotychczasowej historii spółki przetarg. Gdy tylko dojdzie do jego zakończenia, flota pociągowa Intercity powiększy się o 300 nowoczesnych wagonów, a samo PKP zyska możliwość dokupienia dodatkowych 150 sztuk.
Opiewa na 7 miliardów złotych, a w perspektywie ma sięgnąć nakładu 27 miliardów. Jest to więc przetarg znacznie większy, od tego wygranego przez ABB. Czyżby szykował się nowy standard podróży pociągami krajowego przewoźnika?
Nowoczesne wagony PKP Intercity
Przetarg obejmuje 7 rodzajów wagonów różnego rodzaju. Są to:
- wagony przedziałowe pierwszej klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową (38 sztuk),
- wagony przedziałowe oraz bezprzedziałowe drugiej klasy, w tym z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami oraz ze stanowiskami do przewozu rowerów (łącznie 198 sztuk),
- wagony restauracyjne (38 sztuk),
- wagony dzienno-nocne (26 sztuk).
Jeśli spółka skorzysta z możliwości zakupu dodatkowych wagonów, liczba ta zostanie podniesiona w sumie o 150 sztuk.
Wagony mają pojawić się w taborze przewoźnika wraz z nadejściem 2025 roku i oferować szereg udogodnień dla podróżnych. Będzie to między innymi możliwość skorzystania z Wi-Fi, system indywidualnego oświetlenia, gniazda elektryczne i USB, a ponadto w pierwszej klasie wprowadzone zostaną ładowarki indukcyjne. Zaimplementowano także system wykrywania pożaru oraz monitoring, który obejmie cały wagon.
Zmieni się również nieco wnętrze – obie klasy wagonów będą dysponować dodatkową przestrzenią bagażową oraz bardziej komfortowymi fotelami. Dodatkowym atutem będzie również przestrzeń dla rodziców z dziećmi, która to ma połączyć część pasażerską z przestrzenią do zabawy dla najmłodszych. Większość bezdzietnych pasażerów najpewniej w tym momencie odetchnęła z ulgą…
Wagony restauracyjne również zmienią swój wygląd i odbiegną od tego, do czego pasażerowie są w tym momencie przyzwyczajeni. Mają bowiem zyskać bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.
Na jakich trasach będą jeździć nowoczesne pociągi?
Potrafiące rozpędzić się do 200 kilometrów na godzinę tabory, PKP planuje wykorzystać zarówno w połączeniach krajowych, jak i międzynarodowych. Wraz z wprowadzeniem nowych kategorii połączeń, które Intercity ma zamiar uruchomić do 2030 roku, pociągi kursować będą między innymi na trasie Warszawa – Poznań – Berlin czy Kraków – Bohumin – Wiedeń.
Pełną listę można sprawdzić na stronie PKP Intercity.