Polski start-up Snarto stworzył ciekawy system, oparty o AI, który ma zapewnić lepszy poziom zarządzania transportem i logistyką. Rozwiązanie dedykowane jest dla przewoźników, a projekt został współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Fundusz ERC.
Technologia zaplanuje trasy i zlecenia dla ciężarówek
Start-up Snarto opracował technologię, w której główną rolę odgrywa sztuczna inteligencja. Jej zadaniem jest m.in. zmniejszenie transportów realizowanych „na pusto”, czyli bez ładunków. ONYX łączy się z wieloma systemami stosowanymi na pokładach pojazdów, a także pozwala na zaplanowanie tras dla 700 ciężarówek w ciągu kilku minut.
Nowa technologia dedykowana jest dla przewoźników i firm logistycznych. Dzięki niej pracownicy są w stanie zlecać przewozy, tworzyć automatyczne wyceny, zarządzać poszczególnymi zleceniami czy optymalizować koszty wynikające zarówno z transportu, jak i harmonogramu dostaw. Rozwiązanie Snarto pozwala połączyć w jednym miejscu wiele rodzajów danych i, choć pracuje dopiero od niecałej połowy roku, już teraz może pochwalić się 10 tysiącami ciężarówek podłączonych do stworzonego systemu.
Sztuczna inteligencja wspomaga logistykę transportu
Technologia ONYX została zapoczątkowana już dwa lata temu. Pomysł start-upu został doceniony i wsparty finansowo przez takie instytucje, jak Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a także Fundusz ERC. Startująca na rynku firma nawiązała również współpracę ze spółką Grupa DBK, która podzieliła się doświadczeniem z zakresu innowacyjnych rozwiązań w transporcie.
Nowoczesne technologie wspierane sztuczną inteligencją są coraz częściej spotykane i znajdują szerokie zastosowanie. Tego typu rozwiązania bezpośrednio wpływają na oszczędności finansowe i środowiskowe oraz szybszą i wygodniejszą dostępność wielu produktów czy usług.
Sztuczna inteligencja pozwoli na szybsze i dokładniejsze analizowanie oraz przetwarzanie dużych ilości danych związanych z transportem. To pozwoli na wielopoziomową optymalizację procesów transportowych. ONYX to odpowiedź na potrzeby rynku transportowego, który dynamicznie się rozwija i potrzebuje nowoczesnych, inteligentnych rozwiązań.
Ireneusz Sobieski, prezes Grupy DBK