Boja „Anna”, po ponad roku badań wietrzności i natężenia fal morskich na Morzu Bałtyckim, wróciła do portu. To kolejna część badań umożliwiających rozwój polskich morskich farm wiatrowych.
Potencjał morskich farm wiatrowych i pomiary boi
Energia odnawialna jest sposobem na wykorzystanie naturalnych i jednocześnie powtarzających się procesów, zachodzących w przyrodzie. Wśród podstawowych źródeł można wymienić Słońce, wodę, geotermię, biomasę oraz wiatr, który coraz bardziej docenia się na terenie Polski oraz wód najbliższego nam morza.
Podstawą możliwości wykorzystania energii wiatru w postaci offshore, czyli „na morzu”, są pomiary wiatru i natężenia fal, co ma bezpośredni wpływ na przygotowanie raportu oceny oddziaływania na środowisko. Raport ten wiąże się z wydaniem decyzji koniecznej do udziału w aukcjach dotyczących morskiej energetyki wiatrowej.
Firmy Equinor oraz Polenergia właśnie zakończyły badanie parametrów fal morskich Morza Bałtyckiego. Urządzenie „Anna” przez ponad rok dokonywało pomiarów wietrzności i natężenia fal, wszystko po to, aby przewidzieć potencjał morskiej farmy wiatrowej i dowiedzieć się, jaki rodzaj instalacji oraz w jakiej lokalizacji będzie najwłaściwszy. Wyniki stanowią bazę dla polskiego projektu drugiej fazy rozwoju offshore, znanego pod nazwą MFW Bałtyk I.
Projekt Bałtyk I, czyli polskie pomysły na wykorzystanie wiatru
„Anna” jest swego rodzaju morską boją, która wyposażona została w szereg czujników oraz technologię LiDAR, stanowiącą tym samym alternatywę dla pomiarów realizowanych przez maszty pomiarowe. Urządzenie od zeszłorocznego Dnia Kobiet zajmowało się mierzeniem wysokości i długości fal, kierunku prądów morskich, a także temperatury. Boja została umieszczona w miejscu, gdzie planuje się w przyszłości posadowić farmę wiatrową Bałtyk I, której odległość od linii brzegowej wynosi 81 kilometrów.
W badania, poza Polenergia i Equinor, została zaangażowana również międzynarodowa firma RPS o bogatym doświadczeniu związanym z farmami wiatrowymi, a także polskie firmy MEWO i Fairplay Towage Polska, które zajęły się procesem posadowienia boi i odholowania jej z powrotem do portu.
Uruchomienie projektu Bałtyk I według planu ma nastąpić w 2029 roku, a jej moc ma sięgać 1,56 GW. Dwa lata wcześniej natomiast ruszyć mają projekty Bałtyk II oraz Bałtyk III z potencjałem wyprodukowania energii o mocy 1,44 GW.