W dzisiejszym szybko rozwijającym się świecie technologii, roboty stają się coraz częściej obecne w naszym codziennym życiu. Jednak, jak każda nowa technologia, mogą one przynieść nie tylko korzyści, ale i nieoczekiwane problemy. Doskonałym przykładem tego jest niedawny incydent w Helsinkach, gdzie maszyna dostawcza firmy S Group znalazł się w centrum nietypowej kolizji.
Niecodzienne zdarzenie z robotem w Helsinkach
Pod koniec stycznia w dzielnicy Pasila w Helsinkach, przechodzień będący na spacerze zauważył robota dostawczego S-Group, który znalazł się w dość nietypowej sytuacji. Maszyna poruszająca się po nieodśnieżonym chodniku, została nieoczekiwanie skierowana w stronę zaparkowanego samochodu. Śliska powierzchnia sprawiła, że robot nie był w stanie wykonać żadnego manewru i w efekcie zaczął uderzać w bok auta. To doprowadziło zaś do powstania zarysowań na jego obu drzwiach. Świadek zdarzenia, który wolał pozostać anonimowy, przeniósł robota na jezdnię, a ten natychmiast uciekł z miejsca wypadku. Całe zdarzenie zostało zgłoszone do centrum ratunkowego, a operator, choć zaskoczony, obiecał powiadomić policję.
Służby, po otrzymaniu zgłoszenia, skontaktowały się z osobą relacjonującą zdarzenie w celu identyfikacji „sprawcy”. Jak przyznali, incydent z udziałem maszyny był dla nich pierwszym tego typu przypadkiem w karierze. Firma S Group, która używa robotów dostawczych na terenie całej Finlandii, obecnie prowadzi dochodzenie w tej sprawie.
Internetowy sklep spożywczy S-group rozpoczął wiosną zeszłego roku bezemisyjne dostawy ekspresowe za pomocą elektrycznych robotów transportowych. Dostarczają one zakupy do klienta średnio w ciągu godziny od złożenia zamówienia. Maszyny planują swoje trasy przy użyciu sztucznej inteligencji i pozycjonowania GPS. Znają wszystkie szczegóły otoczenia i tras, w tym skrzyżowań, a AI dostarcza im nowych danych w czasie rzeczywistym. Codziennie wykonują ponad 140000 przejazdów drogowych w różnych częściach świata.
Mimo tego, to niecodzienne wydarzenie rzuca nowe światło na wyzwania, jakie mogą stanąć przed robotami dostawczymi. Pokazuje też, że wymagają one nie tylko zaawansowanego projektowania, ale również odpowiednich procedur awaryjnych. Warto więc pamiętać, że wciąż znajdujemy się na wczesnym etapie integracji maszyn ze społeczeństwem.