W ostatnich latach sztuczna inteligencja robi ogromne postępy. Jednym z takich osiągnięć jest projekt Google DeepMind, który dotyczy robotów uczących się grać w piłkę nożną. Co ciekawe, maszyny nauczyły się tego samodzielnie, bez programowania przez ludzi.
Google DeepMind – lider w dziedzinie sztucznej inteligencji
DeepMind to brytyjska firma zajmująca się rozwojem AI. Została założona w 2010 roku przez Demisa Hassabisa, Mustafę Suleymana i Shane’a Legga. W 2015 roku firma została przejęta przez Google i stała się jego częścią. Głównym celem DeepMind jest tworzenie sztucznej inteligencji, która może uczyć się i działać tak, jak ludzie. Najlepiej, gdy obywa się to bez konieczności ludzkiej ingerencji.
Prace badawcze firmy obejmują różne dziedziny, takie jak uczenie maszynowe, głębokie uczenie oraz uczenie ze wzmocnieniem. Jednym z najważniejszych osiągnięć DeepMind jest AlphaGo – program, który w 2019 roku pokonał mistrza świata w grze Go. To przełomowe osiągnięcie dowiodło, że sztuczna inteligencja może radzić sobie z coraz trudniejszymi problemami.
Roboty grające w piłkę nożną – jak to działa?
W czasie wywiadu dla CBS „60 Minutes”, przedstawiciele Google DeepMind zaprezentowali, jak ich roboty nauczyły się grać w piłkę nożną. W przeciwieństwie do innych, te nie były programowane przez ludzi do gry, tylko nauczyły się tego samodzielnie.
Raia Hadsell, wiceprezes ds. Badań i Robotyki, opowiedziała także o tym, jak inżynierowie korzystali z technologii śledzenia ruchów, aby nauczyć program sztucznej inteligencji poruszania się jak człowiek.
Na boisku roboty dowiedziały się jedynie, że celem jest zdobycie gola. Samouczący się program spędził około dwóch tygodni na nauce zasad gry oraz technik strzelania do bramki. To niesamowite, jak szybko sztuczna inteligencja potrafi przyswoić nowe umiejętności.
Raia Hadsell.
Potencjalne zastosowania i przyszłość sportu
Oprócz fascynujących aspektów naukowych, związanych z tym osiągnięciem, roboty grające w piłkę nożną mogą mieć wiele praktycznych zastosowań. W przyszłości takie maszyny mogą zastąpić trenerów, wspomagając zawodników w ich rozwoju. Może to być także doskonałe narzędzie do analizowania strategii gry, identyfikowania słabych punktów przeciwników czy tworzenia nowych, innowacyjnych taktyk.
W dłuższej perspektywie, technologia ta może przyczynić się do rozwoju nowej dyscypliny sportowej – meczy piłki nożnej, w których rywalizują ze sobą drużyny robotów. Z pewnością byłoby to ciekawym wyzwaniem dla inżynierów oraz badaczy, którzy musieliby udoskonalać strategie oraz umiejętności swoich maszyn.