Rynek LiDAR będzie wart 2,9 mld dolarów już za 4 lata
fot. Xpeng

Rynek LiDAR będzie wart 2,9 mld dolarów już za 4 lata

Technologia LiDAR jeszcze kilka lat temu była nieznaną dla większości ludzi pochodną tradycyjnego radaru. Dzisiaj, dzięki dążeniu do popularyzacji autonomicznych samochodów, urządzenia te stają się coraz bardziej znanymi i popularnymi wśród producentów. Według przewidywań, wartość rynku LiDAR w ciągu najbliższych 4 lat wzrosnąć ma prawie pięciokrotnie.

Laserowy radar

Czym jednak w ogóle LiDAR jest? Tradycyjne radary w znakomitej większości operują poprzez wykorzystanie fal radiowych do mapowania przestrzeni w swym zasięgu. Rozwiązanie to, pomimo swoich wad i zalet, znaleźć możemy w olbrzymiej ilości produktów. W radary wyposażone są samochody, samoloty czy nawet statki.

Jak sama nazwa może to wskazywać, LiDAR ma związek właśnie z radarem. O ile sam cel jego działania jest faktycznie taki sam, to całkowicie różnią się technologie w nim używane. Zamiast fal radiowych, LiDAR wykorzystuje promienie laserowe, które to – odbijając się od otoczenia – wracają do nadajnika w odpowiednich odstępach czasowych.

Rynek LiDAR będzie wart 2,9 mld dolarów już za 4 lata

To właśnie dzięki tej różnicy w czasie LiDAR jest w stanie określić jak daleko znajduje się dany obiekt. Zastosowanie laserów jest również o wiele tańsze niż w przypadku tradycyjnych laserów. Kolejną zaletą jest także możliwość uzyskania o wiele szerszego obrazu otoczenia, ponieważ to właśnie LiDAR, dzięki swojej obrotowej głowicy, jest w stanie zmapować wszystko dookoła siebie.

Przyszłość pod znakiem LiDAR

Dzięki analizie przeprowadzonej przez firmę TrendForce, dowiadujemy się, że już za 4 lata rynek produktów LiDAR warty będzie zawrotne 2.9 miliarda dolarów. Jest to prawie 5-krotny wzrost w porównaniu z tym, ile kwota ta wynosiła w roku 2020 – wtedy były to zaledwie 682 miliony.

Pracownicy TrendForce twierdzą, że wzrost ten zawdzięczać będziemy głównie popularyzacji samochodów autonomicznych, w których LiDAR-y wykorzystywane są najczęściej. Na tym rynku jedynym większym przeciwnikiem tej technologii jest Elon Musk, który to już nie raz twierdził, że są to urządzenia zbyt skomplikowane i zbyt drogie, a zastąpić je może zestaw kamer z odpowiednim oprogramowaniem.

Samochody to jednak nie jedyne produkty wyposażone w LiDAR. Już od kilku lat tego typu sensory umieszczane są w produktach Apple (iPad Pro oraz iPhone 12 Pro i 12 Pro Max). LiDAR znaleźć możemy również w niektórych odkurzaczach automatycznych, jak chociażby testowany przez nas Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Pro.