Śmigło CycloRotor napędzi statki powietrzne przyszłości (Źródło:CycloTech)
Śmigło CycloRotor napędzi statki powietrzne przyszłości (Źródło:CycloTech)

To wygląda jak przyszłość transportu. Loty samochodami niczym w Blade Runnerze

CycloTech to firma wychodząca poza tradycyjne śmigło, wirniki o regulowanym skoku i wentylatory kanałowe. CycloRotor przeznaczony do samolotów i dronów jest kompaktowy, cichy i ekologiczny.

Przyszłość lotnictwa w rękach nowoczesnych technologii

Małe i duże firmy nieustannie testują nowe rozwiązania w branży lotniczej, poszukując wydajniejszych, tańszych i bardziej ekologicznych rozwiązań. Bardzo możliwe, że na niebie zaczną rządzić niebawem rządzić odrzutowce typu blended-wing, napędzane wodorem lub energią elektryczną. Jakie jeszcze innowacje czekają na amatorów podniebnych podróży? Być może technologia firmy CycloTech okaże się świetną alternatywą dla tradycyjnych śmigieł i wentylatorów kanałowych.

Śmigło CycloRotor, znane jako śmigła Voith-Schneider, obracają się ze stałą prędkością, gdy samolot znajduje się nad ziemią, eliminując konieczność ciągłego przyspieszania i zwalniania, aby zachować równowagę jak w przypadku dronów. Tego typu konstrukcje składają się z kompletu łopat obracających się wewnątrz otwartego walca . Zmiana kąta ich nachylenia prowadzi do zmiany prędkości i kierunku ruchu. Sterowanie nachyleniem łopat jest obsługiwane przez centralną piastę, która działa jak tarcza sterująca w helikopterze.

Beczko-śmigła przechodzą kolejne testy

Postępy prac nad statkami korzystającymi z tego typu śmiegieł posuwają się powoli do przodu. W marcu CycloTech ogłosił, że otrzymał pozwolenie od Austro Control, austriackiego organu bezpieczeństwa lotniczego, na rozpoczęcie lotów testowych na zewnątrz.

Pozwolenie operacyjne na kampanię testów w locie na świeżym powietrzu jest kamieniem milowym i będzie kluczem do zademonstrowania technologii CycloRotor światu lotniczemu.

Deva Harsha Yarramshetti, inżynier ds. testów w locie w CycloTech

Kilka tygodni temu natomiast firma zakończyła testy hałasu dla układu napędowego na lotnisku Wels General Aviation w Austrii. CycloTech ogłosił, że CycloRotor generuje poziom ciśnienia akustycznego 59 dBA w odległości 100 metrów, co odpowiada poziomowi hałasu rozmowy dwojga osób. To ważny krok dla firmy – jeśli zespół chce zawalczyć o szersze wdrożenie rozwiązania na rynku konieczne jest, by pojazdy wyposażone w nowy napęd były tańsze i cichsze od helikopterów.