Szkoła (źródło: Pixabay)
Szkoła (źródło: Pixabay)

„Szkoła w Chmurze” się zmienia. Czy od teraz będą obowiązywały opłaty?

W ostatnim czasie narasta dyskusja dotycząca Szkoły w Chmurze, czyli niepublicznej placówki edukacyjnej, która do tej pory była znana z darmowej nauki. Zrodziły się spekulacje o wprowadzeniu miesięcznych opłat, które wywołały zaniepokojenie wśród rodziców i uczniów. Czym jest i jak wygląda aktualna sytuacja finansowa tej instytucji?

Darmowa, domowa edukacja pod wpływem zmian

Szkoła w Chmurze, jako niepubliczna placówka, czerpie środki finansowe głównie z dotacji oświatowej Ministerstwa Edukacji i Nauki. Od lat funkcjonuje jako darmowa opcja edukacyjna, jednak ostatnie nieoficjalne doniesienia sugerowały, że planowane jest wprowadzenie miesięcznych opłat dla uczniów. Te informacje wywołały szerokie dyskusje i niepewność wśród rodziców i uczniów.

W odpowiedzi wydano oficjalne oświadczenie, które zaprzecza wspomnianym zmianom. Zaznaczono w nim, że placówka boryka się z problemami finansowymi spowodowanymi obniżoną dotacją z ministerstwa. Rodzicom uczniów przedstawiono jedynie sytuację budżetową szkoły, podkreślając potrzebę współfinansowania działalności, ale bez narzucania obowiązkowych opłat.

Warto nadmienić, że sytuacja finansowa jednostki uległa pogorszeniu po decyzji Przemysława Czarnka, poprzedniego ministra edukacji i nauki, który znacząco obniżył subwencję oświatową dla Szkoły w Chmurze. Ta decyzja miała bezpośredni wpływ na budżet placówki, prowokując poszukiwanie alternatywnych form finansowania. W styczniu 2023 roku zwrócono się do rodziców z prośbą o dobrowolne wpłaty. Wprowadzono również panel do składania deklaracji składek, ułatwiając proces wspierania szkoły. Mimo tych działań, dotychczasowe wpłaty okazały się niewystarczające do pokrycia kosztów, szczególnie w kontekście zbliżających się egzaminów.

Oświata w nowym modelu – co dalej?

Szkoła w Chmurze, mimo trudnej sytuacji finansowej, nie zamierza obniżać jakości swoich usług edukacyjnych. Jednocześnie intensywnie dąży do przywrócenia subwencji na poziomie z 2022 roku. Jak się okazuje, zapewnienie wysokiej jakości edukacji w modelu zdalnym to nie tylko wyzwanie pedagogiczne, ale również finansowe.