Niesamowite jak ogromny postęp wykonała chińska motoryzacja w dość krótkim czasie. Dotyczy to głównie aut elektrycznych, a także technologii ładowania. Przykładowo producent samochodów XPeng, mimo iż od niedawna działa na rynku, może pochwalić się naprawdę szybką ładowarką.
Ponad 200 km w zaledwie 5 minut
Podczas, gdy my cieszymy się, że GreenWay w Polsce postawi więcej ładowarek o mocy 150 kW, a w wybranych lokalizacjach zapewni 200 kW, w Chinach prezentowane są ładowarki 480 kW, a coś czuję, że już wkrótce usłyszymy o jeszcze mocniejszych.
Xiaopeng Motors, właściciel marki XPeng, przedstawił możliwości nowej, ultraszybkiej ładowarki S4 o wspomnianej przed chwilą mocy 480 kW. Dla porównania, firma Ionity, uważana za czołówkę pod względem szybkich ładowarek w Europie, dysponuje punktami rozpędzającymi się (na papierze) do 350 kW.
Oczywiście sama ładowarka nie wystarczy, aby móc skorzystać z ultraszybkiego ładowania. Potrzebny jest również samochód, który będzie w stanie przyjąć wysoką moc. Przykładowo Mercedes EQS lub BMW iX mogą być ładowane z mocą do 200 kW, a Porsche Taycan obsługuje ładowanie do 270 kW. Chińczycy mają jednak model, który potrafi wykorzystać większość potencjału ładowarki S4 – nazywa się on XPeng G9.
Jak wynika z filmu udostępnionego przez Xiaopeng Motors, wspomniany przed chwilą elektryk XPeng G9, po podłączeniu do nowej ładowarki, rozpoczął ładowanie z mocą ponad 150 kW, aby w dość krótkim czasie rozpędzić się do ponad 440 kW. Trzeba przyznać, że naprawdę imponujący wynik! Pozwoliło to w zaledwie 5 minut zyskać 210 km zasięgu według normy CLTC.
Warto jednak zauważyć, że sesja ładowania kończy się dość szybko, a więc nie wiemy, jak długo może utrzymywać się moc ponad 440 kW.
2000 ładowarek XPeng S4
Nie mówimy o ultraszybkich ładowarek, które w nieokreślonej przyszłości dopiero trafią do użytkowników. Pierwsza ładowarka S4 została już zainstalowana w mieście Kanton, a to dopiero początek ambitnych planów chińskiej firmy.
W pierwszej fazie, zaplanowanej na ten rok, ładowarki S4 będą uruchamiane w 10 miastach, w których elektryczny model G9 cieszy się największą popularnością. Następnie, w 2023 roku, kolejne ładowarki będą instalowane w kluczowych chińskich miastach i wzdłuż autostrad. Docelowo w 2025 roku wszystkich ultraszybkich ładowarek ma być 2000.
Powtórzę to jeszcze raz – niesamowite jak ogromny postęp wykonała chińska motoryzacja w dość krótkim czasie. Dodam, że firma Xiaopeng Motors nie ma jeszcze 10 lat – została bowiem założona w 2014 roku.