Firma Zoox, znana z rozwiązań dla automobilności, przeprowadziła pierwszy przejazd robotaxi w Foster City. Pełnił rolę autobusu wahadłowego dla pracowników w Foster City.
Robotyczne taksówki dopuszczone do ruchu na drogach w Kalifornii
Pojazdy autonomiczne przeszły szereg rygorystycznych testów i wyjechały na drogi publiczne w Kalifornii z pasażerami na pokładzie. Stworzone przez Zoox pojazdy mają dwoje drzwi, dwa rzędy siedzeń, skierowanych do siebie, ale za to pozbawione są kierownicy i pedałów. Wewnątrz pojazdu mogą być przewożone cztery osoby jednocześnie.
Siedzenia zostały wykonane z wysokiej jakości materiałów, a pasażer może w tradycyjny sposób zapiąć się pasami bezpieczeństwa. Producent wprowadził również do pojazdu bezprzewodowe ładowarki dla smartfonów oraz miejsce do odstawienia kubka. Każdy pasażer może także sprawdzić czas przybycia na miejsce docelowe, lokalizację, w której się znajduje, a także przyjrzeć się trasie czy uruchomić muzykę.
Robotaxi otrzymała również rozbudowane funkcje bezpieczeństwa, w tym poduszkę powietrzną, która w razie wypadku, pozwala na odseparowanie od siebie pasażerów. Pojazd otrzymał zaawansowany system oświetleniowy i może emitować sygnały dźwiękowe.
Pojazd może poruszać się w obu kierunkach z maksymalną prędkością do 120 km/h. Wydajny akumulator o pojemności 133 kWh pozwala na jazdę przez 16 godzin na jednym ładowaniu. Systemy robotycznych taksówek obsługują ruch uliczny, reagują na światła, a także rowerzystów, pieszych oraz inne pojazdy i obiekty znajdujące się na drodze.
Autonomiczne robotaxi przewożą pracowników Zoox
Obecnie pojazdy poruszają się w Foster City, gdzie mogą osiągać prędkość do 60 km/h i zajmują się przewozem pełnoetatowych pracowników firmy Zoox pomiędzy budynkami biurowymi. Trasa ta ma długość około 1,6 kilometra.
Podejście Zoox znacząco wpływa na podejście świata i producentów pojazdów do automobilności. Firma ma zamiar kontynuować dalsze prace i ulepszać dotychczasowe technologie oraz wprowadzać szerzej swoje usługi, póki co zdobywa dodatkowe zezwolenia rządowe, aby możliwe było rozwinięcie tego rozwojowego kroku dla autonomicznych pojazdów.
„Zostanie pierwszą firmą, która będzie obsługiwać specjalnie zbudowaną robotaxi z pasażerami na otwartych drogach publicznych w Kalifornii jest znaczącym kamieniem milowym nie tylko w podróży Zoox, ale w całej branży pojazdów autonomicznych.”
Aicha Evans, dyrektor generalny Zoox